NURS382 Sağlık ve KültürKurumsal BilgilerAkademik Programlar Yönetim Bilişim Sistemleri Öğrenciler İçin Bilgiler
Yönetim Bilişim Sistemleri
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: NURS382
Ders İsmi: Sağlık ve Kültür
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Melek ERSOY CİNGİ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrenciye, kültüre göre sağlık ve hastalık kavramlarının nasıl farklılaştığını, ülkelerdeki uygulama örnekleriyle birlikte sağlık olgusunun kültürel bir inşa olduğunu öğrenmesini sağlar.
Dersin İçeriği: İnsan ve kültürel yapı, kültürün tanımı, sosyal normlar ve çeşitleri, sağlık kavramı, hastalık kavramı, sağlık-hastalık kültür etkileşimi, farklı ülke örnekleri konularını içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sağlık ve kültür konusunda kişisel farkındalık geliştirir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Öğrenme ve öğrendiklerini aktarabilme yetkinliği kazanır.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Farklı kültürlerdeki bireylere bakım verir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş Kavramlar TÜRKİYE’DE FARKLI KÜLTÜRLER VE SAĞLIK YAKLAŞIMLARI: SAĞLIK ÇALIŞANLARINA ÖNERİLER. Gülbu TANRIVERDİ, Prof. Dr. Ayşe Okanlı , Doç. Dr. Araz Askeroğlu , Doç. Dr. Fatma Başalan İz, Doç. Dr. Rujnan Tuna, Dr. Öğr. Üyesi Aysel Kökcü Doğan, Dr. Öğr. Üyesi Eda Cangöl, Dr. Öğr. Üyesi Hatice Durmaz, Dr. Öğr. Üyesi Hatice Karabuğa Yakar, Dr. Öğr. Üyesi Nermin Eroğlu, Dr. Öğr. Üyesi Oya Sevcan Orak, Dr. Öğr. Üyesi Sevda Efil , Arş. Gör. Nursel Gülyenli Rating Academy Ar-Ge Yazılım Yayıncılık Eğitim Danışmanlık ve Organizasyon Ticaret Limited Şirketi, 6 Eki 2020 - 211 sayfa Seviğ, Ü., Tanrıverdi, G. (2014). Kültürlerarası Hemşirelik ,İstanbul: İstanbul Kitabevi Kulturlerarasihemsirelikdernegi.comTranscultural Health Care: A Culturally Competent Approach (Transcultural Healthcare (Purnell)) by Larry D. Purnell and Betty J. Paulanka Paperback - Jan 18, 2008). Degazon, C. (1996) Culturel diversity and community health nursing practice.
2) Kültür Tanımı Sağlık Hastalık Tanımı Sağlık-Hastalık ve Kültür Etkileşimi Bolsoy,N., Sevil,Ü. (2006) Sağlık-Hastalık ve Kültür Etkileşimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 9(3):78-87 Güvenç,B. (1991) İnsan ve Kültür. Remzi Kitabevi, Ankara. Tanrıverdi, G., Birkök, M.C.(2023) Ülkelerarası Kültürel Farklılıklar ve Kültürlerarası Hemşirelik Yaklaşımları. ISBN:  978-625-6942-35-6. Holistence Publications. Çanakkale Yazıcı, H. (2018) Kitap incelemesi. Birey ve Toplum Dergisi 8(16):277-288.
3) Sağlık ve Hastalığı Etkileyen Kültürel Faktörler Bolsoy,N., Sevil,Ü. (2006) Sağlık-Hastalık ve Kültür Etkileşimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 9(3):78-87 Güvenç,B. (1991) İnsan ve Kültür. Remzi Kitabevi, Ankara. Tanrıverdi, G., Birkök, M.C.(2023) Ülkelerarası Kültürel Farklılıklar ve Kültürlerarası Hemşirelik Yaklaşımları. ISBN:  978-625-6942-35-6. Holistence Publications. Çanakkale Yazıcı, H. (2018) Kitap incelemesi. Birey ve Toplum Dergisi 8(16):277-288.
4) Ülke örnekleri - Avrupa Bolsoy,N., Sevil,Ü. (2006) Sağlık-Hastalık ve Kültür Etkileşimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 9(3):78-87 Güvenç,B. (1991) İnsan ve Kültür. Remzi Kitabevi, Ankara. Tanrıverdi, G., Birkök, M.C.(2023) Ülkelerarası Kültürel Farklılıklar ve Kültürlerarası Hemşirelik Yaklaşımları. ISBN:  978-625-6942-35-6. Holistence Publications. Çanakkale Yazıcı, H. (2018) Kitap incelemesi. Birey ve Toplum Dergisi 8(16):277-288.
5) Ülke örnekleri - Avrupa Bolsoy,N., Sevil,Ü. (2006) Sağlık-Hastalık ve Kültür Etkileşimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 9(3):78-87 Güvenç,B. (1991) İnsan ve Kültür. Remzi Kitabevi, Ankara. Tanrıverdi, G., Birkök, M.C.(2023) Ülkelerarası Kültürel Farklılıklar ve Kültürlerarası Hemşirelik Yaklaşımları. ISBN:  978-625-6942-35-6. Holistence Publications. Çanakkale Yazıcı, H. (2018) Kitap incelemesi. Birey ve Toplum Dergisi 8(16):277-288.
6) Ülke örnekleri- Avrupa Bolsoy,N., Sevil,Ü. (2006) Sağlık-Hastalık ve Kültür Etkileşimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 9(3):78-87 Güvenç,B. (1991) İnsan ve Kültür. Remzi Kitabevi, Ankara. Tanrıverdi, G., Birkök, M.C.(2023) Ülkelerarası Kültürel Farklılıklar ve Kültürlerarası Hemşirelik Yaklaşımları. ISBN:  978-625-6942-35-6. Holistence Publications. Çanakkale Yazıcı, H. (2018) Kitap incelemesi. Birey ve Toplum Dergisi 8(16):277-288.
7) Ülke örnekleri- Asya Bolsoy,N., Sevil,Ü. (2006) Sağlık-Hastalık ve Kültür Etkileşimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 9(3):78-87 Güvenç,B. (1991) İnsan ve Kültür. Remzi Kitabevi, Ankara. Tanrıverdi, G., Birkök, M.C.(2023) Ülkelerarası Kültürel Farklılıklar ve Kültürlerarası Hemşirelik Yaklaşımları. ISBN:  978-625-6942-35-6. Holistence Publications. Çanakkale Yazıcı, H. (2018) Kitap incelemesi. Birey ve Toplum Dergisi 8(16):277-288.
8) Yarı yıl içi sınavları
9) Ülke örnekleri- Asya Bolsoy,N., Sevil,Ü. (2006) Sağlık-Hastalık ve Kültür Etkileşimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 9(3):78-87 Güvenç,B. (1991) İnsan ve Kültür. Remzi Kitabevi, Ankara. Tanrıverdi, G., Birkök, M.C.(2023) Ülkelerarası Kültürel Farklılıklar ve Kültürlerarası Hemşirelik Yaklaşımları. ISBN:  978-625-6942-35-6. Holistence Publications. Çanakkale Yazıcı, H. (2018) Kitap incelemesi. Birey ve Toplum Dergisi 8(16):277-288.
10) Ülke örnekleri- Asya Bolsoy,N., Sevil,Ü. (2006) Sağlık-Hastalık ve Kültür Etkileşimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 9(3):78-87 Güvenç,B. (1991) İnsan ve Kültür. Remzi Kitabevi, Ankara. Tanrıverdi, G., Birkök, M.C.(2023) Ülkelerarası Kültürel Farklılıklar ve Kültürlerarası Hemşirelik Yaklaşımları. ISBN:  978-625-6942-35-6. Holistence Publications. Çanakkale Yazıcı, H. (2018) Kitap incelemesi. Birey ve Toplum Dergisi 8(16):277-288.
11) Ülke örnekleri Bolsoy,N., Sevil,Ü. (2006) Sağlık-Hastalık ve Kültür Etkileşimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 9(3):78-87 Güvenç,B. (1991) İnsan ve Kültür. Remzi Kitabevi, Ankara. Tanrıverdi, G., Birkök, M.C.(2023) Ülkelerarası Kültürel Farklılıklar ve Kültürlerarası Hemşirelik Yaklaşımları. ISBN:  978-625-6942-35-6. Holistence Publications. Çanakkale Yazıcı, H. (2018) Kitap incelemesi. Birey ve Toplum Dergisi 8(16):277-288.
12) ülke örnekleri
13) ülke örnekleri
14) ülke örnekleri Bolsoy,N., Sevil,Ü. (2006) Sağlık-Hastalık ve Kültür Etkileşimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 9(3):78-87 Güvenç,B. (1991) İnsan ve Kültür. Remzi Kitabevi, Ankara. Tanrıverdi, G., Birkök, M.C.(2023) Ülkelerarası Kültürel Farklılıklar ve Kültürlerarası Hemşirelik Yaklaşımları. ISBN:  978-625-6942-35-6. Holistence Publications. Çanakkale Yazıcı, H. (2018) Kitap incelemesi. Birey ve Toplum Dergisi 8(16):277-288.
15) Ülke Örnekleri Avusturalya Bolsoy,N., Sevil,Ü. (2006) Sağlık-Hastalık ve Kültür Etkileşimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 9(3):78-87 Güvenç,B. (1991) İnsan ve Kültür. Remzi Kitabevi, Ankara. Tanrıverdi, G., Birkök, M.C.(2023) Ülkelerarası Kültürel Farklılıklar ve Kültürlerarası Hemşirelik Yaklaşımları. ISBN:  978-625-6942-35-6. Holistence Publications. Çanakkale Yazıcı, H. (2018) Kitap incelemesi. Birey ve Toplum Dergisi 8(16):277-288.
16) Yarıyıl sonu sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim üyesi ders notları- öğrenci sunumları / Lecturer notes - student presentations
Diğer Kaynaklar: Bolsoy,N., Sevil,Ü. (2006) Sağlık-Hastalık ve Kültür Etkileşimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 9(3):78-87
Güvenç,B. (1991) İnsan ve Kültür. Remzi Kitabevi, Ankara.
Tanrıverdi, G., Birkök, M.C.(2023) Ülkelerarası Kültürel Farklılıklar ve Kültürlerarası Hemşirelik Yaklaşımları. ISBN:  978-625-6942-35-6. Holistence Publications. Çanakkale
Yazıcı, H. (2018) Kitap incelemesi. Birey ve Toplum Dergisi 8(16):277-288

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Türkçe ve İngilizce dillerini kullanarak mesleki, güncel ve gelişen eğilimleri takip edebilmek; gerekli bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek.
1) Bilgisayar donanımını tanıyabilmek; parçaların teknik özelliklerini ayırt edebilmek, karşılaştırabilmek, sınıflandırabilmek ve uygun donanım seçimini yapabilmek.
1) Projelerde YBS uzmanı olarak tasarım yapabilmek; projelere yönetici veya çalışan olarak katkı sağlayabilmek ve yenilikçi fikirler üretebilmek.
1) Bir bilişim sistemi probleminin takım çalışması ile çözümünde, problemin her aşamasında bireysel sorumluluk alabilmek, takıma katkı sağlayabilmek ve gerektiğinde liderlik yapabilmek.
1) Bilgi Teknolojileri ve İşletme Bilimi alanlarında edindiği bilgileri karar verme amacıyla uygun araçlarla kullanabilmek.
2) Alanında edindiği bilgi ve becerileri farklı disiplinlerle entegre ederek eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilmek.
2) Yazılım türleri, yazılım seçimi ve temini konularında bilgi sahibi olmak; yazılım geliştirme süreçlerini planlayıp yönetebilmek.
2) Farklı disiplinlerin Yönetim Bilişim Sistemleri (YBS) tabanlı problem çözümünde veri ihtiyaçlarını belirleyebilmek, bu verileri temin edebilmek ve verileri derleyerek bilgi üretebilmek ve kullanıma hazır hâle getirebilmek.
2) Mesleki çalışmalarda toplumsal ve etik değerlere uygun hareket edebilmek.
3) Bilgi sistemi gereksinimlerini belirleyebilmek, sistem analizi yapabilmek ve tasarımını gerçekleştirebilmek.
3) Uygulamalar için gerekli olan veritabanı tasarımını gerçekleştirebilmek.
4) Bilgisayar ağ sistemini kurabilmek; ağlar ve donanımlarla ilgili karşılaşılan sorunları çözebilmek.
4) Bir YBS veya sosyal problemin çözümüne yönelik proje tasarlayabilmek ve alternatif çözüm yöntemleri önerebilmek.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türkçe ve İngilizce dillerini kullanarak mesleki, güncel ve gelişen eğilimleri takip edebilmek; gerekli bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek.
1) Bilgisayar donanımını tanıyabilmek; parçaların teknik özelliklerini ayırt edebilmek, karşılaştırabilmek, sınıflandırabilmek ve uygun donanım seçimini yapabilmek.
1) Projelerde YBS uzmanı olarak tasarım yapabilmek; projelere yönetici veya çalışan olarak katkı sağlayabilmek ve yenilikçi fikirler üretebilmek.
1) Bir bilişim sistemi probleminin takım çalışması ile çözümünde, problemin her aşamasında bireysel sorumluluk alabilmek, takıma katkı sağlayabilmek ve gerektiğinde liderlik yapabilmek.
1) Bilgi Teknolojileri ve İşletme Bilimi alanlarında edindiği bilgileri karar verme amacıyla uygun araçlarla kullanabilmek.
2) Alanında edindiği bilgi ve becerileri farklı disiplinlerle entegre ederek eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilmek.
2) Yazılım türleri, yazılım seçimi ve temini konularında bilgi sahibi olmak; yazılım geliştirme süreçlerini planlayıp yönetebilmek.
2) Farklı disiplinlerin Yönetim Bilişim Sistemleri (YBS) tabanlı problem çözümünde veri ihtiyaçlarını belirleyebilmek, bu verileri temin edebilmek ve verileri derleyerek bilgi üretebilmek ve kullanıma hazır hâle getirebilmek.
2) Mesleki çalışmalarda toplumsal ve etik değerlere uygun hareket edebilmek.
3) Bilgi sistemi gereksinimlerini belirleyebilmek, sistem analizi yapabilmek ve tasarımını gerçekleştirebilmek.
3) Uygulamalar için gerekli olan veritabanı tasarımını gerçekleştirebilmek.
4) Bilgisayar ağ sistemini kurabilmek; ağlar ve donanımlarla ilgili karşılaşılan sorunları çözebilmek.
4) Bir YBS veya sosyal problemin çözümüne yönelik proje tasarlayabilmek ve alternatif çözüm yöntemleri önerebilmek.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Grup Projesi
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 35
Ara Sınavlar 1 % 15
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 1 6 6
Ödevler 1 16 16
Ara Sınavlar 1 6 6
Rapor Teslimi 1 16 16
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 94