COMM102 İletişim KuramlarıKurumsal BilgilerAkademik Programlar Halkla İlişkiler ve ReklamcılıkÖğrenciler İçin Bilgiler
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: COMM102
Ders İsmi: İletişim Kuramları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Kübra ÇORAPSIZ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Aysun EYREK KESKİN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı kitle iletişim kuramları, modelleri hakkında öğrencilere bilgi
vererek medya metinlerini analiz etmelerini sağlamaktır. Ders sonunda
öğrencilerin, tarihsel süreç içerisinde geliştirilen kuramlar ışığında kitle iletişimin
araçlarını eleştirel olarak yaklaşmaları ve eleştirel bakış açılarını geliştirmeleri
hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu derste, iletişim alanında geliştirilen kuramlar genel sosyal teori içerisinde ele
alınmaktadır. İletişim kuramlarının temel kavram ve savları tarihsel, kültürel ve
entelektüel bağlam içerisinde ortaya konulmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler bu derste; kitle, iletişim, medya endüstrisi, kitle iletişim kuramlarının tarihsel değişimi ve bu değişimin ekonomik ve politik değişkenlerle ilişkisi hakkında bilgi sahibi olur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrenciler bu derste; kitle iletişim teori ve araştırmalarının ortaya koyduğu bulgularla, medya metinlerini yorumlayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Öğrenciler bu derste; medya ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini iletişimin kuramsal arkaplanı ile destekleyebilir ve uzman olan veya olmayan kişilerle paylaşabilir.
Öğrenme Yetkinliği
1) Öğrenciler bu derste; iletişim alanında uygulama gerektiren problem ve durumlar karşısında kuramlardan nasıl faydalanılabileceğini öğrenirler.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Öğrenciler bu derste; kitle iletişim teorilerinin yapısını kavrayarak, bu teorileri araştırma kullanabilirler.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Öğrenciler bu derste; medya ile ilgili çalışmaları iletişim kuramlarından yola çıkarak bağımsız olarak değerlendirebilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Model nedir? Kuram nedir? Model ve kuram ne işe yarar? “Kitle İletişim Kuramları”, Burak Özçetin, İletişim Yayınları, ss. 21- 34. “İletişim Araştırmaları: Kökenleri ve Gelişmesi”, Kitle İletişim Kuramları içinde. Lang, K. Der. ve Çev. Erol Mutlu, Ütopya Yay., ss. 27-41.
2) Chicago Okulu (Pragmatizm, Sembolik Etkileşimcilik, Kent Sosyolojisi) "Chicago Sosyoloji Okulu'nun Etnografik Mirasını Yeniden Okumak: Dijital Etnografi Çağında Sembolik Etkileşimcilik ", Oya Morva, Moment Dergisi, Cilt: 4, ss.135-154.
3) Frankfurt Okulu - I (Tarihçesi, Eleştirel Teori, Aydınlanmanın Diyalektiği ve Tek Boyutlu İnsan) “Adorno”, Martin Jay, Der Yayınevi. “Ekran Bellek – Kültür Endüstrisinde Bellek Yitimi”, Aysun Eyrek, Doruk Yayınları.
4) Frankfurt Okulu – II (Kültür Endüstrisi, Modernite Eleştirisi, Adorno ve Müzik) “Adorno”, Martin Jay, Der Yayınevi. “Ekran Bellek – Kültür Endüstrisinde Bellek Yitimi”, Aysun Eyrek, Doruk Yayınları.
5) İletişimin Ekonomi Politiği "Medya Kültürleri”, Nick Stevenson, Ütopya Yayınları, ss. 25 – 84.
6) Marshall McLuhan’ı Anlamak "Küresel Köyün Medyatik Mimarı Marshall McLuhan” , Derya Altay, “Kadife Karanlık” içinde, Su Yayınları, Ed. Nurdoğan Rigel, ss. 9 – 48.
7) Jean Baudrillard & Simülasyon Kuramı “Kurgusal Dünyanın Gölgesinde Bir Unutkan Jean Baudrillard”, Zuhal Öker, “Kadife Karanlık” içinde, Su Yayınları, Ed. Nurdoğan Rigel, ss. 193 – 256.
8) Ara Sınav sss
9) Pierre Bordieu & Habitus - Simgesel Sermaye "Alan, Habitus ve Sermaye Kavramlarıyla Pierre Bordieu", Merve Kaplan & Mahmut Yardımcıoğlu, Habitus Toplumbilim Dergisi, 2020, Sayı 1, ss.23- 38.
10) Neil Postman & Televizyon Öldüren Eğlence "Televizyon Öldüren Eğlence", Neil Postman, Çev. O. Akınbay, Ayrıntı Yayınları.
11) Guy Debord & Gösteri Toplumu "Gösteri Toplumu", Guy Debord, Çev.: A. Ekmekçi, O. Taşkent, Ayrıntı Yayınları.
12) Manuel Castells &Ağ Toplumu “Enformasyon Çağı ve İletişim Gücü”, Manuel Castells, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
13) Henry Jenkins & Katılımcı Kültür "Cesur Yeni Medya", Henry Jenkins, İletişim Yayıncılık.
14) Ekranlı Toplum, Medya ve Bellek İlişkisi “Ekran Bellek – Kültür Endüstrisinde Bellek Yitimi”, Aysun Eyrek, Doruk Yayınları.
15) Feminist Medya Çalışmaları "Feminist Teoriler ve Medya Çalışmaları", Leslie Steeves, “Medya, İktidar, İdeoloji” kitabı içinde, Der: Mehmet Küçük, Ark Yayınları. "Medyaya Feminist Yaklaşımlar", Liebet von Zoonen, “Medya Kültür Siyaset” içinde, Der: Süleyman İrvan, Ark Yayınları.
16) Yarıyıl sonu sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: “Kitle İletişim Kuramları”, Burak Özçetin, İletişim Yayınları.
“ Kitle İletişim Kuramları”, Der. ve Çev. Erol Mutlu, Ütopya Yayınları.

Diğer Kaynaklar: “Adorno”, Martin Jay, Der Yayınevi.
"Alan, Habitus ve Sermaye Kavramlarıyla Pierre Bordieu", Merve Kaplan & Mahmut Yardımcıoğlu, Habitus Top-lumbilim Dergisi, 2020, Sayı 1, s.23- 38.
"Cesur Yeni Medya", Henry Jenkins, İletişim Yayıncılık.
"Chicago Sosyoloji Okulu'nun Etnografik Mirasını Yeniden Okumak: Dijital Etnografi Çağında Sembolik Etkileşimci-lik ", Oya Morva, Moment Dergi- Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, Cilt: 4, s.135-154.
“Medya, İktidar, İdeoloji”, Der: Mehmet Küçük, Ark Yayınları.
"Gösteri Toplumu", Guy Debord, Ayrıntı Yayınları
“Medya Kültür Siyaset”, Der: Süleyman İrvan, Ark Yayınları.
“Ekran Bellek – Kültür Endüstrisinde Bellek Yitimi”, Aysun Eyrek, Doruk Yayınları.
“Enformasyon Çağı ve İletişim Gücü”, Manuel Castells, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
“Kitle İletişim Kuramları”, Burak Özçetin, İletişim Yayınları.
“Kadife Karanlık”, Ed. Nurdoğan Rigel, Su Yayınları.
“ Kitle İletişim Kuramları”, Der. ve Çev. Erol Mutlu, Ütopya Yayınları.
“Medya Kültürleri”, Nick Stevenson, Ütopya Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir.
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir.
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir.
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir.
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir.
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir.
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir.
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir.
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir.
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir.
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir.
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir.
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir.
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir. 4
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir. 1
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir. 1
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir. 1
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir. 3
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir. 1
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir. 1
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir. 2
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir. 1
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir. 2
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir. 1
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir. 1
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir. 1
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir. 1
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir. 2
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Ödevler 1 10 10
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 106