NEMC260 Ekoloji ve Sosyal Medya Kurumsal BilgilerAkademik Programlar Radyo, Televizyon ve SinemaÖğrenciler İçin Bilgiler
Radyo, Televizyon ve Sinema
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: NEMC260
Ders İsmi: Ekoloji ve Sosyal Medya
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Abdulkadir Erhan AYBERK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilerin ekolojik sorunların sosyal medya platformlarında nasıl temsil edildiğini, tartışıldığını ve harekete geçirildiğini analiz etmelerini amaçlar. Dijital medya okuryazarlığı ile çevresel farkındalık arasında köprü kurarak, öğrencilerin eleştirel düşünme ve dijital iletişim becerilerini geliştirmeleri hedeflenir.
Dersin İçeriği: Ekoloji ve sosyal medya kavramlarına giriş; dijital aktivizm; iklim krizi ve sosyal medya; algoritmalar ve çevresel farkındalık; doğa temsilleri; eko-influencerlar; yeşil yıkama; sosyal medya kampanyaları; görsel kültür; tüketim eleştirisi; yerel hareketlerin dijitalleşmesi; bilgi kirliliği; yapay zekâ ve dijital çevresel izler; öğrenci sunumları ve genel değerlendirme.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Bu derste öğrenciler; sosyal medyada çevreci akımlar, çevre eğitimi ve ekolojik okuryazarlık konusunda bilgi sahibi olur.
2) Bu derste öğrenciler; küresel ısınma / iklim değişikliği gibi son çevresel kaygıların yeni medya platformlarında halka nasıl temsil edildiğini eleştirel bir şekilde inceleyebilir.
3) Bu derste öğrenciler; çağın ekolojik gelişimlerini takip edebilir ve ekolojik sorunlarda bireysel veya ekip olarak çözüm önerileri sunarak sorumluluk alabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Bu derste öğrenciler; doğal dünya hakkında düşünme şeklimizi şekillendirmede söylem, retorik ve temsilin rolünü belirleyebileceklerdir.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Bu derste öğrenciler; çevre sorunları ve çözümlerinin çerçevelenmesinde ve tartışılmasında iletişimin nasıl önemli bir rol oynadığını açıklayabilecektir.
2) Bu derste öğrenciler; yerel, ulusal ve küresel çevre anlaşmazlıkları hakkındaki tartışmaları analiz edebilir ve katılabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ekoloji ve Sosyal Medya Kavramlarına Genel Bakış Ders notları
2) Dijital Aktivizm ve Çevresel Hareketler Ders Notları
3) Sosyal Medyada İklim Krizi Temsilleri Ders Notları
4) Algoritmalar, Filtre Balonları ve Çevre Bilinci Ders Notları
5) Sosyal Medyada Doğa ve Yaban Hayatı Temsilleri Ders Notları
6) Eko-influencerlar ve Dijital Çevre Elçileri Ders Notları
7) Sosyal Medyada Yeşil Yıkama (Greenwashing) Eleştirisi Ders Notları
8) Ara Sınav Ders Notları
9) Sosyal Medya Kampanyaları: Başarı ve Başarısızlık Örnekleri Ders Notları
10) Görsel Kültür: Instagram, TikTok ve Ekolojik Estetik Ders Notları
11) Sosyal Medyada Atık Kültürü ve Tüketim Eleştirisi Ders Notları
12) Yerel Ekoloji Hareketlerinin Dijitalleşmesi Ders Notları
13) Sosyal Medyada Doğruluk, Bilgi Kirliliği ve İklim İnkarcılığı Ders Notları
14) Yapay Zeka, Veri ve Ekolojik İzler Ders Notları
15) Genel Değerlendirme ve Tartışma Ders Notları
16) Final Sınavı Ders Notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notlarına ilişkin sunum dersi alanlarla paylaşılacaktır.
Diğer Kaynaklar: Ders sunumu
Ekoloji ve çevre sorunları, Yılmaz Muslu, Aktif Yayınevi
Ekoloji'nin temel ilkeleri, Odum Eugene Pleasants, Thomson Brooks/Cole
Cox, R. & Pezzullo, P. (2015). Environmental Communication and the Public Sphere.
Boykoff, M. T. (2019). Creative (Climate) Communications.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

5

6

2

3

4

Program Kazanımları
1) Radyo ve televizyon alanındaki kuram ve uygulamaları; film türlerini, sinema akımlarını ve kuramlarını bilir.
2) Radyo, televizyon ve sinema alanının ilişkili olduğu psikoloji, sosyoloji, felsefe, sanat, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Radyo, televizyon ve sinema alanının; ulusal ve uluslararası tarihsel gelişimini, mesleki etik ilkelerini, alanla ilişkili hukuki düzenlemelerini ve uygulamalarını bilir.
4) Görsel-işitsel ortamlardaki medya içeriklerinin analiz süreçleri hakkında bilgi sahibidir.
5) Radyo ve televizyon yayıncılığındaki program türlerini bilir.
6) Profesyonel iş yaşamındaki uygulamalar, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Bireysel veya ekip üyesi olarak yapım öncesi, yapım ve yapım sonrası süreçlerde girişimci ve yaratıcı bir bakış açısıyla, etik ilkelere uygun şekilde proje üretme ve uygulama becerisine sahiptir.
8) Senaryo yazabilir ve çekim senaryosu hazırlayabilir.
9) Uzun veya kısa metrajlı film, reklam ve tanıtım filmi ve belgesel film gibi farklı türlerde üretim yapabilir ve yönetebilir.
10) Ses ve görüntü kurgusu yapabilir, görüntü tasarlayabilir.
11) Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilişkili diğer alanlarda disiplinlerarası bilimsel araştırmalar yapabilir ve verileri analiz edebilir.
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkili iletişim kurabilir.
13) Sinema ve televizyon alanlarında görsel tasarım ilkelerini kullanarak görüntü oluşturur.
14) Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkelerine uygun şekilde görsel ve işitsel teknik ekipmanları kullanır, medya içerikleri oluşturur.
15) Radyo, televizyon ve sinema alanında üretilen ürünlerin insan hakları, kültürel çeşitlilik, çevre sorunları, kamu yararı gibi evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri konusunda bilinçli ve duyarlı şekilde hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Radyo ve televizyon alanındaki kuram ve uygulamaları; film türlerini, sinema akımlarını ve kuramlarını bilir. 3
2) Radyo, televizyon ve sinema alanının ilişkili olduğu psikoloji, sosyoloji, felsefe, sanat, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir. 3
3) Radyo, televizyon ve sinema alanının; ulusal ve uluslararası tarihsel gelişimini, mesleki etik ilkelerini, alanla ilişkili hukuki düzenlemelerini ve uygulamalarını bilir. 3
4) Görsel-işitsel ortamlardaki medya içeriklerinin analiz süreçleri hakkında bilgi sahibidir. 2
5) Radyo ve televizyon yayıncılığındaki program türlerini bilir. 2
6) Profesyonel iş yaşamındaki uygulamalar, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir. 2
7) Bireysel veya ekip üyesi olarak yapım öncesi, yapım ve yapım sonrası süreçlerde girişimci ve yaratıcı bir bakış açısıyla, etik ilkelere uygun şekilde proje üretme ve uygulama becerisine sahiptir. 4
8) Senaryo yazabilir ve çekim senaryosu hazırlayabilir. 3
9) Uzun veya kısa metrajlı film, reklam ve tanıtım filmi ve belgesel film gibi farklı türlerde üretim yapabilir ve yönetebilir. 3
10) Ses ve görüntü kurgusu yapabilir, görüntü tasarlayabilir. 3
11) Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilişkili diğer alanlarda disiplinlerarası bilimsel araştırmalar yapabilir ve verileri analiz edebilir. 4
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkili iletişim kurabilir. 3
13) Sinema ve televizyon alanlarında görsel tasarım ilkelerini kullanarak görüntü oluşturur. 3
14) Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkelerine uygun şekilde görsel ve işitsel teknik ekipmanları kullanır, medya içerikleri oluşturur. 3
15) Radyo, televizyon ve sinema alanında üretilen ürünlerin insan hakları, kültürel çeşitlilik, çevre sorunları, kamu yararı gibi evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri konusunda bilinçli ve duyarlı şekilde hareket eder. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sunum / Seminer 1 10 10
Ödevler 1 10 10
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 108