MTER109 Tıbbi TerminolojiKurumsal BilgilerAkademik Programlar Ameliyathane HizmetleriÖğrenciler İçin Bilgiler
Ameliyathane Hizmetleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MTER109
Ders İsmi: Tıbbi Terminoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Seren EDE PAZARBAŞI
Dersi Veren(ler):




















Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilerin, sağlık alanlarında kullanılan tıbbi terimlerin anlamlarını, yazılışlarını ve okunuşlarını öğrenerek, mesleki ve günlük hayatlarında bu terimlerle karşılaştıklarında kolaylıkla anlayarak kullanacak duruma gelmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Giriş, latince telaffuzlar ve dil bilgisi, hareket sistemi terminolojisi , dolaşım sistemi terminolojisi, solunum sistemi terminolojisi, sindirim sistemi terminolojisi, üriner sistem terminolojisi, üreme sistemi terminolojisi, endokrin sistem terminolojisi, sinir sistemi terminolojisi, duyu organları terminolojisi, kan terminolojisi, laboratuvar terminolojisi, radyoloji terminolojisi ve deri terminolojisi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Mesleğinde kullanacağı kelimelerin anlamını ve kapsamını, hedef ve iş hayatındaki önemini açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Tıbbi terimlerin söyleyişlerini bilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Ekip çalışmalarında bulunur ve gerektiğinde sorumluluk üstlenir.
Öğrenme Yetkinliği
1) Tıbbi terimleri oluşturan ögeleri sayar.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Tıbbi laboratuvar terimlerini kullanır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Sağlık kuruluşları içinde sorumluluklarını üstlenir ve yerine getirir .

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş, Latince telaffuzlar, Latince gramer İlgili kaynaklar
2) Hareket sistemi terminolojisi İlgili kaynaklar
3) Dolaşım sistemi terminolojisi İlgili kaynaklar
4) Solunum sistemi terminolojisi İlgili kaynaklar
5) Sindirim sistemi terminolojisi İlgili kaynaklar
6) Üriner sistem terminolojisi İlgili kaynaklar
7) Üreme sistemi terminolojisi İlgili kaynaklar
8) Yarıyıl içi sınavı İlgili kaynaklar
9) Endokrin sistem terminolojisi İlgili kaynaklar
10) Sinir sistemi terminolojisi İlgili kaynaklar
11) Duyu organları terminolojisi I İlgili kaynaklar
12) Duyu organları terminoloji II İlgili kaynaklar
13) Kan terminolojisi İlgili kaynaklar
14) Laboratuvar terminolojisi İlgili kaynaklar
15) Deri terminolojisi ilgili kaynaklar
16) Yarıyıl sonu sınavı İlgili kaynaklar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim üyesi ders notları
Diğer Kaynaklar: Sebahat Ekinci. Tıbbi Terminoloji. Hatiboğlu Yayınevi; Facsimile. ISBN : 9758322176

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Ameliyat odasını cerrahi işlem için hazırlar.
2) Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olur.
3) Ameliyat sonrası cerrahi aletleri ve diğer malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirir.
4) Hasta ve yakınlarına bilgi aktarabilir düzeyde konusuna hakim olur.
5) Servis hemşiresi ile hasta hakkında bilgi alışverişini sağlar.
6) İçinde bulunduğu ekibin veya işletmenin hedefleriyle uyum içinde çalışır.
7) Cerrahi hastalıkları ve bu hastalıklara ilişkin gerekli prosedürleri bilir.
8) Ameliyat sonrasındaki zamanı çok iyi yönetir ve sonraki ameliyat için tüm eksikleri tamamlar.
9) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimin farkındadır, çevresiyle etkili iletişim yürütür.
10) Sorunları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır.
11) Bağımsız çalışma yürütebilir, sorumluluk ve karar almaya yatkınlık kazanır.
12) Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır.
13) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
15) Alanında edindiği bilgi ve becerileri girişimci anlayışla değerlendirir.
16) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır.
17) Kültürel çeşitliliği evrensel değer olarak kabul eder.
18) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ameliyat odasını cerrahi işlem için hazırlar.
2) Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olur.
3) Ameliyat sonrası cerrahi aletleri ve diğer malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirir.
4) Hasta ve yakınlarına bilgi aktarabilir düzeyde konusuna hakim olur. 4
5) Servis hemşiresi ile hasta hakkında bilgi alışverişini sağlar. 5
6) İçinde bulunduğu ekibin veya işletmenin hedefleriyle uyum içinde çalışır. 4
7) Cerrahi hastalıkları ve bu hastalıklara ilişkin gerekli prosedürleri bilir. 3
8) Ameliyat sonrasındaki zamanı çok iyi yönetir ve sonraki ameliyat için tüm eksikleri tamamlar. 2
9) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimin farkındadır, çevresiyle etkili iletişim yürütür. 4
10) Sorunları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır. 4
11) Bağımsız çalışma yürütebilir, sorumluluk ve karar almaya yatkınlık kazanır. 3
12) Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır. 5
13) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. 4
15) Alanında edindiği bilgi ve becerileri girişimci anlayışla değerlendirir. 4
16) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır. 3
17) Kültürel çeşitliliği evrensel değer olarak kabul eder.
18) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 56
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 88