ECON233 Temel İktisatKurumsal BilgilerAkademik Programlar Halkla İlişkiler ve ReklamcılıkÖğrenciler İçin Bilgiler
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ECON233
Ders İsmi: Temel İktisat
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Çiğdem BOZ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Çiğdem BOZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ekonomi disiplini temel alan öğrencisi olmayanlar için ekonomi biliminin temel kavram, ilke ve seçili konularında giriş düzeyinde bilgi kazandırmak ve öğrencilerin olguları ekonomik ve sosyal bağlamda kavrama, analiz etme ve değerlendirme yetkinliklerini geliştirmelerini desteklemektir.
Dersin İçeriği: Öğrencilere giriş düzeyinde seçili mikro ve makroekonomi konularında bilgi kazandırarak ekonomi biliminin tanımı, kapsamı ve diğer sosyal bilimlerle ilişkisi üzerine derinlikli bakış açısı oluşturmak, günümüz ekonomilerini kavramak ve piyasa ekonomisinin işleyişini ve sorunlarıyla çözüm önerilerini açıklayabilmek, bu dersin öncelikli hedefleridir. Bu kapsamda piyasa ve fiyat mekanizması, arz ve talep analizleri, esneklik, ekonomik etkinlik ve devletin rolü, üretici ve tüketici kuramı, enflasyon, işsizlik ve benzeri temel konular işlenmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Temel ekonomik kavram ve ilkeleri bilir.
2) Güncel ekonomik konular üzerine yapılan tartışmaları anlar.
3) Talep ve arz fonksiyonları ile bu fonksiyonları belirleyen değişkenleri değerlendirir.
4) Piyasa mekanizmasının işleyişi anlar ve değerlendirir.
5) Ekonomik etkinlik, üretici ve tüketici fazlası kavramlarını açıklar, devletin müdahalesi yönündeki araçları değerlendirir.
6) Üretici ve Tüketici dengesinin nasıl sağlandığının analizini yapar.
7) Makroekonomik analiz için milli gelir, işsizlik, enflasyon ve büyüme kavramlarını açıklar, hesaplamalar yapar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Esneklik kavramını, hesaplanmasını ve ekonomik etkilerini analiz eder.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ekonomi bilimini konusu, sosyal bilim olarak ekonomi, mikroekonomi-makroekonomi ayrımı, pozitif-normatif çözümleme, ekonomide karar alıcılar ve ilişkileri Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
2) Esneklik kavramı, eğim kavramı, esneklik ve eğim ilişkisi, yay esnekliği, esnekliği okuma ve yorumlama, talebin fiyat esnekliği, fiyat esnekliğini belirleyen faktörler Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
3) Ekonominin tüketim, üretim, bölüşüm bağlamında tanımları, "homo economicus" ve çelişkiler/ikilemler, rasyonelite varsayımı, fırsat maliyetini anlamak, üretim olanakları eğrisi, ceteris paribus kavramı, ekonomik sistemlere kısa bakış Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
4) Piyasa ve fiyat kavramları, talep yasası, talebi etkileyen faktörler, talep miktarında değişme ve talepte değişme, Giffen paradoksu Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
5) Talebin gelir esnekliği, talebin çapraz fiyat esnekliği, arzın fiyat esnekliği Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
6) Toplumsal yararı / faydayı ölçme, ekonomik etkinlik kavramı, üretimde ve dağıtımda etkinlik, tüketici fazlası, üretici fazlası, piyasa aksaklıkları ve devletin müdahalesi Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
7) Arz kavramı ve piyasa arzı, arzı etkileyen faktörler, arz miktarında değişme/arz eğrisinde değişme, piyasa dengesi, piyasa dengesindeki değişmeler Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
8) Yarıyıl İçi Sınavı
9) Fayda kuramı, kardinal / ordinal fayda, toplam fayda, marjinal fayda, azalan marjinal fayda yasası, marjinal fayda ve tüketici dengesi, eş marjinal fayda, değer paradoksu, bütçe kısıtı, bütçe doğrusu, kayıtsızlık eğrisi, fayda maksimizasyonu ve tüketici dengesi, tüketici dengesinde değişmeler, tüketicinin çalışma seçimi Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
10) Kar kavramı ve tanımı, üretim kavramı ve üretim fonksiyonu, toplam ürün, ortalama ürün, marjinal ürün, azalan getiri yasası, eş ürün eğrisi, eş maliyet doğrusu, üretici dengesi, üretici dengesinde değişiklik Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
11) Enflasyonun ve genel fiyat düzeyi kavramları, tüketici fiyat endeksi, GSYH deflatörü, üretici fiyat endeksi, endeks hesaplama yöntemleri, enflasyon hesaplaması, reel değer hesabı, enflasyonun etkileri Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
12) İşgücü piyasası ile ilgili temel kavramlar, işsizlik tanımı, işsizliğin hesaplanması, işsizlik türleri, işsizliğin etkileri ve Türkiye'de işsizlik üzerine genel tespitler Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
13) Enflasyonun nedenleri, kısa dönemde enflasyon ve işsizlik ilişkisi, uzun dönemde enflasyon ve işsizlik ilişkisi Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
14) Dönem içi ödev çalışmalarının genel değerlendirmesi Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
15) Dönem içi ödev çalışmalarının genel değerlendirmesi Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
16) Yarıyıl Sonu sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Modern Mikroekonomiye Giriş, A. Yasemin Yalta ve A. Talha Yalta, Adres Yayınları
Modern Makroekonomiye Giriş, A. Yasemin Yalta ve A. Talha Yalta, Adres Yayınları
Diğer Kaynaklar: Mikroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın
Makroekonomi, Daron Acemoğlu, David Laibson, John A. List, Beta Basım Yayın

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

6

7

9

5

Program Kazanımları
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir.
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir.
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir.
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir.
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir.
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir.
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir.
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir.
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir.
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir.
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir.
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir.
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir.
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanına ilişkin temel kavram, kuram ve yöntemlerini bilir. 1
2) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanının ilişkili olduğu pazarlama, psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir. 5
3) Kurum ve kuruluşların tanıtımları ile ilgili iletişim tekniklerini ve medya stratejilerini bilir. 1
4) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir. 1
5) Toplumsal gelişmeler ve hedef kitle davranışlarındaki değişimler hakkında bilgi sahibidir. 1
6) İş hayatındaki uygulamalar, kriz yönetim süreçleri, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir. 1
7) Geleneksel ve dijital iletişim ortamlarına yönelik yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla, mesleki etik ilkelere uygun kampanya planlama, oluşturma, sunma ve uygulama becerilerine sahiptir. 2
8) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında, farklı hedef kitle gruplara ve farklı mecralara uygun medya planlaması yapabilir. 1
9) Halkla ilişkiler ve reklamcılık faaliyetleri hakkında raporlama yapabilir. 4
10) Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlar ile disiplinler arası bilimsel araştırma yapabilir, verileri analiz edebilir, verilere uygun kampanya planlaması yapabilir. 2
11) Kurumların iletişim ihtiyaçlarına yönelik orijinal fikirler geliştirebilir, girişimci ve yenilikçi bir yaklaşımla yaratıcı süreçleri yönetebilir. 1
12) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir. 1
13) Bireysel veya ekip üyesi olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık alanı ile ilgili sorunların, konuların, krizlerin yönetilmesi ve çözüme ulaştırılması yetkinliğine sahiptir. 1
14) Geleneksel ve dijital medya ortamlarına yönelik marka iletişim stratejisi geliştirebilir. 1
15) Geleneksel ve dijital mecralardaki tüketici davranışlarını bilimsel yöntemlerle analiz edebilir ve bu mecralara yönelik değerlendirmeler yapabilir. 1
16) Alanında gerçekleştirdiği projelerde; toplumsal gelişmeleri takip ederek, insan hakları, mesleki etik ilkeler, kültürel çeşitlilik, ekonomik dinamikler, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 9 5 45
Ödevler 4 13 52
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 100