PSYC462 Stres Yönetimi ve Öfke KontrolüKurumsal BilgilerAkademik Programlar İç Mimarlık ve Çevre TasarımıÖğrenciler İçin Bilgiler
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSYC462
Ders İsmi: Stres Yönetimi ve Öfke Kontrolü
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Sevinç Serpil AYTAÇ
Dersi Veren(ler):



Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı; çalışanlarla ilgili olarak stresin etkileri, başa çıkma stratejilerini kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgi edinmektir. Ayrıca, stresin doğası, belirleyici nedenler ve strese karşı fizyolojik ve psikolojik tepkiler ders bölümünde ele alınmaktadır. Ek olarak; fizyolojik, bilişsel ve davranışsal stres yönetimi teknikleri de ders kapsamında ele alınmaktadır.
Dersin İçeriği: ▪ Farklı stres etkenlerini tanımlamak
▪ Aşırı stresin psiko-fizyolojik göstergelerini tanımlamak
▪ Stres modellerini analiz etmek
▪ Zihin-beden bağlantısını tanımlamak
▪ Stresli veya hayati bir yaşama katkıda bulunan farklı düşünce akışlarını anlamak
▪ Stres tepkisine katkıda bulunan faktörleri tanımlamak
▪ Stres, kaygı ve uyarılma arasındaki farkları karşılaştırmak
▪ Stresle başa çıkma tepkilerinin birçok türünü tanımlamak
▪ Birçok somatik, davranışsal ve bilişsel stres yönetimi tekniğini tanımlamak
▪ Stresin etkileriyle mücadelede egzersizin önemini açıklamak
▪ Tüm süreç boyunca fizyolojik, davranışsal ve bilişsel müdahalelerde aktif olarak yer almak
▪ Stresi ve stresin stres üzerindeki etkisine yönelik deneyimsel öğrenme
▪ Etkileşimli ve dinamik sınıf etkinliklerine katılmak (aktif öğrenme)

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Stresle ilgili kavramları bilir
2) Stresin belirtilerini tanımlar
3) Stresin kaynaklarını bilir
4) Stresin sonuçlarını açıklar
5) Stresin çalışanlar üzerindeki etkileri açıklar
6) Stres ve performans arasındaki ilişkiyi açıklar
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Stresle mücadele etme yollarını bilir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Stres ve Stresin Belirtileri Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
2) Stres Kaynakları Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
3) Kişilik ve Stres Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
4) Tükenmişlik Sendromu Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
5) Stresin Doğurduğu Fiziksel, Psikolojik ve Kronik Hastalıklar Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
6) Bir Stres Faktörü Olarak Ailede Psikiyatrik Hastalıklar Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
7) Duygular ve Öfke Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
8) Ara sınav Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
9) Stresin Etkisini Azaltan Faktörler Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
10) Öfke Kontrolü Problemi ve Öfke Kontrol Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
11) Öfke ve Stresle Başa Çıkma Yolları I. Bilişsel Yöntemler Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
12) Öfke ve Stresle Başa Çıkma Yolları II. Gevşeme ve Nefes Egzersizleri Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
13) Öfke ve Stresle Başa Çıkma Yolları III. Yoga-Meditasyon-Hipnoz-Sanat Terapisi Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
14) Kişilerarası İlişkilerde Stres Yönetimi Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya
15) Final Şarlak, D.(2021). Stres ve Stresle Başa Çıkma Yolları. Eğitim Yayınevi. Konya

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Nedim Taktak (2020) 3K Tekniği İle Öfke Ve Stres Yönetimi, Grdap kitap
Baltaş, A. ve Baltaş, Z. (1989). Stresle Başa Çıkma Yolları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Işıkhan, V. (2017). Stres yönetimi tükenmişlikten mutluluğa. Ankara: Nika Yayınevi
Şahin, N. (1994). Stresle Başa Çıkma, ( Ed. Suna Tevruz), Türk Psikologlar
Derneği Yayını No.2, Ankara
Diğer Kaynaklar: Myers,D.G. Dewall,C.N.; (2015). Psikoloji. (Çev.Ed. A. Durak Batıgün). Ankara: Palme Yayıncılık.
Aytaç, Serpil. (2009). İş Stresi Yönetimi El Kitabı İş Stresi: Oluşumu, Nedenleri,
Başa Çıkma Yolları ve Yönetimi, Türk-İş Yayını
Furnham, A. (2005). The Psychology of Behaviour at Work: The Individual
in the Organization, Second Edition, Psychology Press
Keser, A. (2014), İş Stresi Kaynakları: Geleneksel ve Güncel Boyutlarıyla,
Ekin kitabevi yayınları, Bursa

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve pratik bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
4) Alternatif mimari tasarım, planlama kurguları ve çözümleri geliştirebilme becerisine sahiptir.
5) Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
6) Bir mimari tasarım / planlama / tasarım projesini bağımsız olarak yürütür, bu süreçler için araştırma projeleri planlar ve yürütür, yeni sentezler üretir.
7) Bir mimari tasarım / planlama / tasarım projesinde ortak çalışmaları planlar, sorumluluk alır ve yürütür.
8) Alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik (eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenir.
9) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için projeler, işbirlikleri ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
10) Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
11) Mesleğinin, insan hakları ve toplum açısından yararının ve toplumsal hizmet ürettiğinin bilincinde olarak sosyal adalet, kalite kültürü, doğal ve kültürel değerlerin korunması, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, profesyonel hizmet vermeye özgü yasal çerçeveler ile etik ilkeler konusunda gerekli duyarlılığı göstererek adil davranış konularında kişisel duyarlılığa sahiptir.
12) Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir
13) Alana özgü yetkinliklerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilir.
14) Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir.
15) Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır.
16) Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir.
17) Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir.
18) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek bilinçli yönetir, çevresini etkileme becerisine sahiptir.
19) Uyuşmazlıkları ve çatışmaları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, barışçıl yöntemlerle yönetme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır.
20) Bağımsız çalışabilir, inisiyatif kullanabilir, sorumluluk ve karar alır.
21) Birlikte çalışmayı, görev ve sorumluluk almayı bilir, gerektiğinde ekibe liderlik yapar.
22) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini yetkin olarak kullanır.
23) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
24) Alanı ve çevresiyle ilişkisinde stratejik ve yenilikçi düşünür, girişimci anlayışla hareket eder.
25) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır.
26) Kültürel çeşitliliği değer olarak kabul eder, toplumsal bilincin güçlenmesine destek olur.
27) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
3) Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve pratik bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. 3
4) Alternatif mimari tasarım, planlama kurguları ve çözümleri geliştirebilme becerisine sahiptir. 5
5) Tasarım ve planlama alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. Farklı mekan kurgularına bağlı, tasarım ve planlama konularında potansiyel sorunları belirleyebilme ve bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme yeteneğine sahiptir.
6) Bir mimari tasarım / planlama / tasarım projesini bağımsız olarak yürütür, bu süreçler için araştırma projeleri planlar ve yürütür, yeni sentezler üretir.
7) Bir mimari tasarım / planlama / tasarım projesinde ortak çalışmaları planlar, sorumluluk alır ve yürütür.
8) Alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik (eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenir. 4
9) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için projeler, işbirlikleri ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. 5
10) Alanının gerektirdiği en az bir bilgisayar destekli çizim programını yetkin olarak kullanabilme becerisine sahiptir. 4
11) Mesleğinin, insan hakları ve toplum açısından yararının ve toplumsal hizmet ürettiğinin bilincinde olarak sosyal adalet, kalite kültürü, doğal ve kültürel değerlerin korunması, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, profesyonel hizmet vermeye özgü yasal çerçeveler ile etik ilkeler konusunda gerekli duyarlılığı göstererek adil davranış konularında kişisel duyarlılığa sahiptir. 5
12) Soyut ve somut kavramları kullanarak farklı mekan kurgularına bağlı yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün çözüm arayışları geliştirir 3
13) Alana özgü yetkinliklerini eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilir. 5
14) Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı, sözlü ve görsel olarak ifade edebilme yeteneğine sahiptir. 4
15) Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkındadır. 5
16) Sanat ve tasarım konularında etik ve estetik farkındalığa sahiptir. 4
17) Meslek alanındaki ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar konusunda bilgiye sahiptir. 3
18) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimi nicel ve nitel veriler ile destekleyerek bilinçli yönetir, çevresini etkileme becerisine sahiptir. 4
19) Uyuşmazlıkları ve çatışmaları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, barışçıl yöntemlerle yönetme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır.
20) Bağımsız çalışabilir, inisiyatif kullanabilir, sorumluluk ve karar alır. 4
21) Birlikte çalışmayı, görev ve sorumluluk almayı bilir, gerektiğinde ekibe liderlik yapar. 4
22) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini yetkin olarak kullanır. 4
23) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. 5
24) Alanı ve çevresiyle ilişkisinde stratejik ve yenilikçi düşünür, girişimci anlayışla hareket eder.
25) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır. 5
26) Kültürel çeşitliliği değer olarak kabul eder, toplumsal bilincin güçlenmesine destek olur.
27) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 1 20 20
Ödevler 1 20 20
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 100