VSHS103 Sağlık Hizmetleri YönetimiKurumsal BilgilerAkademik Programlar Ameliyathane HizmetleriÖğrenciler İçin Bilgiler
Ameliyathane Hizmetleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: VSHS103
Ders İsmi: Sağlık Hizmetleri Yönetimi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Erdem ÇELİK
Dersi Veren(ler):



Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi amacı sağlık hizmetleri ve sağlık kurumları, sağlık sistemi, sağlık
örgütlenmesi ve sağlık denetimi konularında bilgi verilmesidir.
Dersin İçeriği: Sağlık yönetiminde temel kavramlar, sağlık kurumları ve özellikleri, sağlık hizmetleri kullanımı ve etkili sağlık hizmetinin özellikleri, sağlık hizmetleri yönetimi ve planlama, sağlık hizmetleri yönetimi ve örgütleme, sağlık hizmetleri yönetimi ve kontrol, zaman yönetimi, Türkiye'de sağlık hizmetlerinin gelişimi ve tarihçesi, Sağlık Bakanlığı teşkilat yapısı, ve sağlık hizmetlerinde dış kaynaklardan yararlanma.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sağlık ve sağlık hizmetlerine ilişkin temel kavramları ve konuları açıklar.
2) Sağlık hizmetlerini sınıflandırır.
3) Sağlık Bakanlığı teşkilat yapısını bilir.
4) Sağlıkta ihtiyaç, talep ve arz kavramlarını açıklar. Sağlık ihtiyacı ile sağlık hizmetleri ihtiyaçları kavramlarını tartışır.
5) Sağlık hizmetlerinde yönetim fonksiyonlarını açıklar.
6) Sağlık hizmetlerinde önemli görevler üstlenen ulusal ve uluslararası kuruluşlar hakkında bilgi sahibi olur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve temel kavramlar Öğretim üyesi ders notları
2) Sağlıkta yönetim öğretim üyesi notları
3) Sağlık kurumları ve özellikleri öğretim üyesi notları
4) Sağlık hizmetleri kullanımı ve etkili sağlık hizmetinin özellikleri öğretim üyesi notları
5) Sağlık hizmetleri yönetimi ve planlama öğretim üyesi notları
6) Sağlık hizmetleri yönetimi ve örgütleme öğretim üyesi notları
7) Sağlık hizmetleri yönetimi ve kontrol öğretim üyesi notları
8) Arasınav öğretim üyesi notları
9) Zaman yönetimi öğretim üyesi notları
10) Türkiye'de sağlık hizmetlerinin gelişimi ve tarihçesi öğretim üyesi notları
11) Sağlık Bakanlığı Teşkilat Yapısı öğretim üyesi notları
12) Sağlık Bakanlığı teşkilat yapısı öğretim üyesi notları
13) Sağlık Bakanlığı teşkilat yapısı öğretim üyesi notları
14) Sağlık hizmetlerinde dış kaynaklardan yararlanma öğretim üyesi notları
15) Sağlık hizmetlerinde dış kaynaklardan yararlanma öğretim üyesi notları
16) Final sınavı Ders notları ve diğer kaynaklar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim üyesi ders notları
Diğer Kaynaklar: Sağlık Hizmetleri Yönetimi, Prof. Dr. Metin ATEŞ, Beta Basım

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Ameliyat odasını cerrahi işlem için hazırlar.
2) Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olur.
3) Ameliyat sonrası cerrahi aletleri ve diğer malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirir.
4) Hasta ve yakınlarına bilgi aktarabilir düzeyde konusuna hakim olur.
5) Servis hemşiresi ile hasta hakkında bilgi alışverişini sağlar.
6) İçinde bulunduğu ekibin veya işletmenin hedefleriyle uyum içinde çalışır.
7) Cerrahi hastalıkları ve bu hastalıklara ilişkin gerekli prosedürleri bilir.
8) Ameliyat sonrasındaki zamanı çok iyi yönetir ve sonraki ameliyat için tüm eksikleri tamamlar.
9) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimin farkındadır, çevresiyle etkili iletişim yürütür.
10) Sorunları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır.
11) Bağımsız çalışma yürütebilir, sorumluluk ve karar almaya yatkınlık kazanır.
12) Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır.
13) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
15) Alanında edindiği bilgi ve becerileri girişimci anlayışla değerlendirir.
16) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır.
17) Kültürel çeşitliliği evrensel değer olarak kabul eder.
18) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ameliyat odasını cerrahi işlem için hazırlar. 5
2) Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olur. 4
3) Ameliyat sonrası cerrahi aletleri ve diğer malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirir. 3
4) Hasta ve yakınlarına bilgi aktarabilir düzeyde konusuna hakim olur. 4
5) Servis hemşiresi ile hasta hakkında bilgi alışverişini sağlar. 4
6) İçinde bulunduğu ekibin veya işletmenin hedefleriyle uyum içinde çalışır. 4
7) Cerrahi hastalıkları ve bu hastalıklara ilişkin gerekli prosedürleri bilir. 5
8) Ameliyat sonrasındaki zamanı çok iyi yönetir ve sonraki ameliyat için tüm eksikleri tamamlar. 5
9) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimin farkındadır, çevresiyle etkili iletişim yürütür. 4
10) Sorunları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır. 2
11) Bağımsız çalışma yürütebilir, sorumluluk ve karar almaya yatkınlık kazanır. 2
12) Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır. 3
13) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1
14) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. 4
15) Alanında edindiği bilgi ve becerileri girişimci anlayışla değerlendirir. 3
16) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır. 4
17) Kültürel çeşitliliği evrensel değer olarak kabul eder. 4
18) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir). 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 45
Final 1 % 50
Kanaat Notu 1 % 5
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 72