Dersin Amacı: |
Enfeksiyon hastalıklarının epidemiyolojisi, bulaş yollarını ve korunma stratejilerinin özümsenerek, sağlık hizmetlerinde enfeksiyon kontrolü ve önlenmesi konusundaki bilgi ve becerilerin geliştirilmesinin sağlanması |
Dersin İçeriği: |
Epidemiyolojiye giriş ve enfeksiyon hastalıkları, Enfeksiyon zinciri (enfeksiyon etkeni, enfeksiyon kaynağı, çıkış kapısı, bulaş yolları, giriş kapısı ve vücuda yayılma), Nazokomiyal enfeksiyonlar-I (tanımlar, nazokomiyal enfeksiyon çeşitleri), Nazokomiyal enfeksiyonlar -II (nazokomiyal enfeksiyon çeşitleri-devam), Cerrahi alan enfeksiyonları Hastanede sık görülen ve enfeksiyona neden olan mikroorganizmalar, Enfeksiyon hastalıklarının bulaş yolları ve korunma, Sağlık çalışanlarının hastane enfeksiyonlarındaki yeri, riskleri, enfeksiyon kontrol komitesi ve izolasyon önlemler, Asepsi, antisepsi, dekontaminasyon, dezenfeksiyon ve sterilizasyon, Bildirimi zorunlu hastalıklar |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Derse Giriş, Tanışma, Haftalık Ders Planının Tartışılması |
Öğretim elemanı ders notları |
2) |
Asepsi ve Antisepsi |
Öğretim elemanı ders notları |
3) |
Sterilizasyon, Dezenfeksiyon, Dekontaminasyon |
Öğretim elemanı ders notları |
4) |
Sterilizasyon, Dezenfeksiyon, Dekontaminasyon |
Öğretim elemanı ders notları |
5) |
Enfeksiyon ve Aşamaları |
Öğretim elemanı ders notları |
6) |
İzolasyon Önlemleri |
Öğretim elemanı ders notları |
7) |
Sağlık Bakımı ile İlişkili Enfeksiyonlar |
Öğretim elemanı ders notları |
8) |
Vize haftası |
|
9) |
Sağlık Çalışanlarının Enfeksiyon Riskleri |
Öğretim elemanı ders notları |
10) |
Enfeksiyon Hastalıklarının Bulaş Yolları ve Korunma |
Öğretim elemanı ders notları |
11) |
Enfeksiyon Hastalıklarının Bulaş Yolları ve Korunma |
Öğretim elemanı ders notları |
12) |
Bağışıklık-1 |
Öğretim elemanı ders notları |
13) |
Bağışıklık-2 |
Öğretim elemanı ders notları |
14) |
Bildirimi Zorunlu Hastalıklar |
Öğretim elemanı ders notları |
15) |
Genel Tekrar |
Öğretim elemanı ders notları |
16) |
Final Sınav Haftası |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Öğretim üyesi ders notları |
Diğer Kaynaklar: |
DOĞANAY Mehmet, Serhat ÜNAL, Hastane Enfeksiyonları Derneği, Yayın
No:1, Bilimsel Tıp Yayınevi, Ankara, 2003.
GÖZÜN Nezaket, Fatma ZARARCI ÇEVİK, Bulaşıcı Hastalıklar ve Bakımı,
Atlas Sağlık Yayınları, Ankara. 2015.
GÖRAK Gülay, Sevim SAVAŞER, Epidemiyolojiye Giriş ve Enfeksiyon
Hastalıkları, 1. Baskı, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları,
Eskişehir, 1996.
TÜRKYILMAZ Rüçhan, Başak DOKUZOĞUZ, Figen ÇOKÇA, Sabiha
AKDENİZ, Hastane Enfeksiyonları Kontrolü El Kitabı, Hastane
Enfeksiyonları Derneği Yayını, No:2, Bilimsel Tıp Yayınevi. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Ameliyat odasını cerrahi işlem için hazırlar. |
2 |
2) |
Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olur. |
2 |
3) |
Ameliyat sonrası cerrahi aletleri ve diğer malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirir. |
2 |
4) |
Hasta ve yakınlarına bilgi aktarabilir düzeyde konusuna hakim olur. |
3 |
5) |
Servis hemşiresi ile hasta hakkında bilgi alışverişini sağlar. |
2 |
6) |
İçinde bulunduğu ekibin veya işletmenin hedefleriyle uyum içinde çalışır. |
3 |
7) |
Cerrahi hastalıkları ve bu hastalıklara ilişkin gerekli prosedürleri bilir. |
4 |
8) |
Ameliyat sonrasındaki zamanı çok iyi yönetir ve sonraki ameliyat için tüm eksikleri tamamlar. |
3 |
9) |
Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimin farkındadır, çevresiyle etkili iletişim yürütür. |
3 |
10) |
Sorunları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır. |
4 |
11) |
Bağımsız çalışma yürütebilir, sorumluluk ve karar almaya yatkınlık kazanır. |
3 |
12) |
Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır. |
4 |
13) |
Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
3 |
14) |
Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. |
4 |
15) |
Alanında edindiği bilgi ve becerileri girişimci anlayışla değerlendirir. |
4 |
16) |
Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır. |
4 |
17) |
Kültürel çeşitliliği evrensel değer olarak kabul eder. |
4 |
18) |
Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir). |
1 |