VSHS106 Meslek EtiğiKurumsal BilgilerAkademik Programlar Ameliyathane HizmetleriÖğrenciler İçin Bilgiler
Ameliyathane Hizmetleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: VSHS106
Ders İsmi: Meslek Etiği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Selen ENER
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere iş hayatlarında etik kurallara uygun çalışmaya dönük bilgi ve yetenekleri kazandırmak, öğrencilerin iş yerlerinde, iş etiğine uygun ortam sağlamayla ilgili bilgi ve yetenekleri edinmesini sağlamak, etik kavramı hakkında pozitif düşünceler geliştirmelerine yol açmaktır.
Dersin İçeriği: Dersin içeriği, Etik Kavramı, Ahlak Kavramı, Etik Kuralları ve Sistemleri, Etik ve Toplum İlişkisi, Etik Değerlere Uygun Davranışların Sonuçları, Toplumsal Yozlaşma, Mesleki Etik Kavramı İlkeler, İş Hayatında Etik ve Etik Dışı Konular, Yönetimde Etik Dışı Davranışlar, Mesleki Yozlaşma, Farklı Mesleklerde Etik İlkeler ve Çalışanların Etik Profilleri, Etik Liderlik ve İş Yerinde İş Etiğine Uygun Ortamda Çalışmak, İş Ahlakına Uygun Koşulların çalışanlar üzerindeki etkisi şeklindedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Etik ve ahlak kavramlarının tanımlarını yapar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Etik ve ahlak kavramlarını ayırt eder.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) İş hayatındaki etik kuralları ve sistemlerini tanır.
Öğrenme Yetkinliği
1) Mesleki etiğe uygun davranışların örneklendirmesini yapar.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Farklı mesleki alanlardaki etik ilkeleri karşılaştırır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Etik normlar ve bunlara uymayan davranışların cezalandırılması arasında sebep-sonuç ilişkisi kurabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Etik Kavramı ilgili kaynaklar
2) Ahlak Kavramı ilgili kaynaklar
3) Etik Kuralları ve Sistemleri ilgili kaynaklar
4) Etik ve Toplum İlişkisi ilgili kaynaklar
5) Etik Değerlere Uygun Davranışların Sonuçları ilgili kaynaklar
6) Toplumsal Yozlaşma, ilgili kaynaklar
7) Mesleki Etik Kavramı İlkeleri ilgili kaynaklar
8) Yarıyıl içi sınavları ilgili kaynaklar
9) Yönetimde Etik Dışı Davranışlar ilgili kaynaklar
10) İş Hayatında Etik ve Etik Dışı Konular ilgili kaynaklar
11) Mesleki Yozlaşma ilgili kaynaklar
12) Farklı Mesleklerde Etik İlkeler ve Çalışanların Etik Profilleri ilgili kaynaklar
13) Etik Liderlik ve İş Yerinde İş Etiğine Uygun Ortamda Çalışmak ilgili kaynaklar
14) İş Ahlakına Uygun Koşulların çalışanlar üzerindeki etkisi ilgili kaynaklar
15) Genel Tekrar ilgili kaynaklar
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dr. Öğr. Üy. Duygu ANIL KESKİN-Mesleki Etik, ISBN: 9786053332015
Diğer Kaynaklar: Nuran Öztürk Başpınar-Meslek Etiği, ISBN: 9786055426101

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Ameliyat odasını cerrahi işlem için hazırlar.
2) Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olur.
3) Ameliyat sonrası cerrahi aletleri ve diğer malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirir.
4) Hasta ve yakınlarına bilgi aktarabilir düzeyde konusuna hakim olur.
5) Servis hemşiresi ile hasta hakkında bilgi alışverişini sağlar.
6) İçinde bulunduğu ekibin veya işletmenin hedefleriyle uyum içinde çalışır.
7) Cerrahi hastalıkları ve bu hastalıklara ilişkin gerekli prosedürleri bilir.
8) Ameliyat sonrasındaki zamanı çok iyi yönetir ve sonraki ameliyat için tüm eksikleri tamamlar.
9) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimin farkındadır, çevresiyle etkili iletişim yürütür.
10) Sorunları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır.
11) Bağımsız çalışma yürütebilir, sorumluluk ve karar almaya yatkınlık kazanır.
12) Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır.
13) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
15) Alanında edindiği bilgi ve becerileri girişimci anlayışla değerlendirir.
16) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır.
17) Kültürel çeşitliliği evrensel değer olarak kabul eder.
18) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ameliyat odasını cerrahi işlem için hazırlar.
2) Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olur.
3) Ameliyat sonrası cerrahi aletleri ve diğer malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirir.
4) Hasta ve yakınlarına bilgi aktarabilir düzeyde konusuna hakim olur. 5
5) Servis hemşiresi ile hasta hakkında bilgi alışverişini sağlar. 5
6) İçinde bulunduğu ekibin veya işletmenin hedefleriyle uyum içinde çalışır. 5
7) Cerrahi hastalıkları ve bu hastalıklara ilişkin gerekli prosedürleri bilir. 4
8) Ameliyat sonrasındaki zamanı çok iyi yönetir ve sonraki ameliyat için tüm eksikleri tamamlar.
9) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimin farkındadır, çevresiyle etkili iletişim yürütür. 3
10) Sorunları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır. 4
11) Bağımsız çalışma yürütebilir, sorumluluk ve karar almaya yatkınlık kazanır. 4
12) Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır. 4
13) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
14) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. 4
15) Alanında edindiği bilgi ve becerileri girişimci anlayışla değerlendirir. 4
16) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır. 5
17) Kültürel çeşitliliği evrensel değer olarak kabul eder. 5
18) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 60
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 4 40
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 70