VSHS112 Tıbbi Atık YönetimiKurumsal BilgilerAkademik Programlar Ameliyathane HizmetleriÖğrenciler İçin Bilgiler
Ameliyathane Hizmetleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: VSHS112
Ders İsmi: Tıbbi Atık Yönetimi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Ecem YÜKSEKTEPE
Dersi Veren(ler):




Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, sağlık kurumlarında ve diğer kurumlarda oluşan tıbbi atıkların, yönetmeliklere ve iş sağlığı güvenliği kurallarına uygun şekilde toplanması, taşınması ve bertarafı hakkında bilgileri öğretmektir.
Dersin İçeriği: Tıbbi atık, tıbbi atık yönetiminde iş sağlığı ve güvenliği, tıbbi atıkların sınıflandırılması, tıbbi atık kaynakları, tıbbi atıkların toplanması ve taşınmasında kullanılan ekipmanlar, tıbbi atıkların toplanması ve depolanması, tıbbi atık yönetimi, tıbbi atık üreticilerin yükümlülükleri, belediyelerin tıbbi atıklarla ilgili görevleri , mülki amirlerin tıbbi atıklarla ilgili görevleri, Çevre ve Orman Bakanlığı'nın tıbbi atıklarla ilgili görevleri, tıbbi atıkların bertaraf yöntemleri, Türkiye’de tıbbi atık verileri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Tıbbi atıkları ve bu atıkların sınıflandırmasını bilir
2) Tıbbi atık yönetimiyle ilgili mevzuatı bilir
3) Tıbbi atıkların yerinde toplanma ve depolanma kuralları hakkında bilgi sahibi olur
4) Tıbbi atıkların bertaraf yöntemlerini bilir
5) Tıbbi atıklarla ilgili iş sağlığı ve güvenliği kurallarını bilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tıbbi Atık Öğretim Elemanı ders notları
2) Tıbbi Atık Yönetiminde İş Sağlığı ve Güvenliği Öğretim Elemanı ders notları
3) Tıbbi Atıkların Sınıflandırılması Öğretim Elemanı ders notları
4) Tıbbi Atık Kaynakları Öğretim Elemanı ders notları
5) Tıbbi Atıkların Toplanması ve Taşınmasında Kullanılan Ekipmanlar Öğretim Elemanı ders notları
6) Tıbbi Atıkların Kaynakta Toplanması ve Depolanması Öğretim Elemanı ders notları
7) Tıbbi Atık Yönetimi Öğretim Elemanı ders notları
8) Ara Sınav Öğretim Elemanı ders notları
9) Tıbbi Atık Üreticilerin Yükümlülükleri Öğretim Elemanı ders notları
10) Belediyelerin Tıbbi Atıklarla İlgili Görevleri Öğretim Elemanı ders notları
11) Mülki Amirlerin Tıbbi Atıklarla İlgili Görevleri Öğretim Elemanı ders notları
12) Çevre ve Orman Bakanlığının Tıbbi Atıklarla İlgili Görevleri Öğretim Elemanı ders notları
13) Tıbbi Atıkların Bertaraf Yöntemleri Öğretim Elemanı ders notları
14) Türkiye’de Tıbbi Atık Verileri Öğretim Elemanı ders notları
15) Tıbbi Atıklar ile İlgili Güncel Veriler Öğretim Elemanı ders notları
16) Yıl Sonu Sınavı Öğretim Elemanı ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim Elemanı ders notları
Diğer Kaynaklar: Hastanelerde Tıbbi Atık Yönetimi, Ertaş, H. ve Güden, M. A. (2019). Hastanelerde Tıbbi Atık Yönetimi. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, (1), 53-67.
https://doi.org/10.35375/sayod.541876

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Ameliyat odasını cerrahi işlem için hazırlar.
2) Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olur.
3) Ameliyat sonrası cerrahi aletleri ve diğer malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirir.
4) Hasta ve yakınlarına bilgi aktarabilir düzeyde konusuna hakim olur.
5) Servis hemşiresi ile hasta hakkında bilgi alışverişini sağlar.
6) İçinde bulunduğu ekibin veya işletmenin hedefleriyle uyum içinde çalışır.
7) Cerrahi hastalıkları ve bu hastalıklara ilişkin gerekli prosedürleri bilir.
8) Ameliyat sonrasındaki zamanı çok iyi yönetir ve sonraki ameliyat için tüm eksikleri tamamlar.
9) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimin farkındadır, çevresiyle etkili iletişim yürütür.
10) Sorunları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır.
11) Bağımsız çalışma yürütebilir, sorumluluk ve karar almaya yatkınlık kazanır.
12) Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır.
13) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
15) Alanında edindiği bilgi ve becerileri girişimci anlayışla değerlendirir.
16) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır.
17) Kültürel çeşitliliği evrensel değer olarak kabul eder.
18) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ameliyat odasını cerrahi işlem için hazırlar.
2) Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olur.
3) Ameliyat sonrası cerrahi aletleri ve diğer malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirir.
4) Hasta ve yakınlarına bilgi aktarabilir düzeyde konusuna hakim olur.
5) Servis hemşiresi ile hasta hakkında bilgi alışverişini sağlar.
6) İçinde bulunduğu ekibin veya işletmenin hedefleriyle uyum içinde çalışır. 5
7) Cerrahi hastalıkları ve bu hastalıklara ilişkin gerekli prosedürleri bilir.
8) Ameliyat sonrasındaki zamanı çok iyi yönetir ve sonraki ameliyat için tüm eksikleri tamamlar.
9) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimin farkındadır, çevresiyle etkili iletişim yürütür.
10) Sorunları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır. 3
11) Bağımsız çalışma yürütebilir, sorumluluk ve karar almaya yatkınlık kazanır.
12) Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır. 3
13) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
15) Alanında edindiği bilgi ve becerileri girişimci anlayışla değerlendirir. 4
16) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır.
17) Kültürel çeşitliliği evrensel değer olarak kabul eder.
18) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Okuma
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 72