Ameliyathane Hizmetleri | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | ORS209 | ||||||||
Ders İsmi: | Ameliyathane Uygulamaları l | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. Melis Merve ÇETİNKAYA | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ameliyathane ortamı tanıma ve teknik uygulamaları yapabilme becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Ameliyathane terminolojisi, maske-bone-eldiven giyme, ameliyathanede fiziki yapı ve alanlar, ameliyathanede preop dönem / steril paket-set açma, intraop ve postop dönem / steril paket-set açma, açık teknik eldiven giyme-giydirme-çıkarma, cerrahi el yıkama, kurulama, cerrahi gömlek giyme, çıkarma, ameliyathanede kullanılan hasta pozisyonları - kapalı teknik eldiven giyme, steril masa hazırlığı - bohça açma - kapalı teknik eldiven giyme, tıbbi sarf malzemeler. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ameliyathane terminolojisi | Ders notları |
2) | Ameliyathanede fiziki yapı ve alanlar | Ders notları |
3) | Maske-bone-eldiven giyme | Ders notları |
4) | Ameliyathanede preop dönem / steril paket-set açma | Ders notları |
5) | İntraop ve postop dönem / steril paket-set açma | Ders notları |
6) | Açık teknik eldiven giyme-giydirme-çıkarma | Ders notları |
7) | Cerrahi el yıkama, kurulama | Ders notları |
8) | Yarıyıl içi sınavları | |
9) | Cerrahi gömlek giyme, çıkarma | Ders notları |
10) | Ameliyathanede kullanılan hasta pozisyonları - kapalı teknik eldiven giyme | Ders notları |
11) | Steril masa hazırlığı - bohça açma - kapalı teknik eldiven giyme | Ders notları |
12) | Steril masa hazırlığı - bohça açma - kapalı teknik eldiven giyme | Ders notları |
13) | Tıbbi sarf malzemeler | Ders notları |
14) | Steril paket hazırlama | Ders notları |
15) | Genel tekrar | Ders notları |
16) | Yarıyıl sonu sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları, PowerPoint sunumları, tıbbi dergiler ve yayınlar. |
Diğer Kaynaklar: | -Ameliyathane Hizmetleri Tekniker ve Hemşire El Kitabı, Coşkun İkizler, Tevfik Kaplan, Mehmet Lüleci, ISBN: 9789752428973 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||
1) Ameliyat odasını cerrahi işlem için hazırlar. | |||||||||||||||||
2) Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olur. | |||||||||||||||||
3) Ameliyat sonrası cerrahi aletleri ve diğer malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirir. | |||||||||||||||||
4) Hasta ve yakınlarına bilgi aktarabilir düzeyde konusuna hakim olur. | |||||||||||||||||
5) Servis hemşiresi ile hasta hakkında bilgi alışverişini sağlar. | |||||||||||||||||
6) İçinde bulunduğu ekibin veya işletmenin hedefleriyle uyum içinde çalışır. | |||||||||||||||||
7) Cerrahi hastalıkları ve bu hastalıklara ilişkin gerekli prosedürleri bilir. | |||||||||||||||||
8) Ameliyat sonrasındaki zamanı çok iyi yönetir ve sonraki ameliyat için tüm eksikleri tamamlar. | |||||||||||||||||
9) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimin farkındadır, çevresiyle etkili iletişim yürütür. | |||||||||||||||||
10) Sorunları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır. | |||||||||||||||||
11) Bağımsız çalışma yürütebilir, sorumluluk ve karar almaya yatkınlık kazanır. | |||||||||||||||||
12) Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır. | |||||||||||||||||
13) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||||||||||
14) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. | |||||||||||||||||
15) Alanında edindiği bilgi ve becerileri girişimci anlayışla değerlendirir. | |||||||||||||||||
16) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır. | |||||||||||||||||
17) Kültürel çeşitliliği evrensel değer olarak kabul eder. | |||||||||||||||||
18) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir). |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ameliyat odasını cerrahi işlem için hazırlar. | 5 |
2) | Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olur. | 5 |
3) | Ameliyat sonrası cerrahi aletleri ve diğer malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirir. | 5 |
4) | Hasta ve yakınlarına bilgi aktarabilir düzeyde konusuna hakim olur. | 5 |
5) | Servis hemşiresi ile hasta hakkında bilgi alışverişini sağlar. | 5 |
6) | İçinde bulunduğu ekibin veya işletmenin hedefleriyle uyum içinde çalışır. | 5 |
7) | Cerrahi hastalıkları ve bu hastalıklara ilişkin gerekli prosedürleri bilir. | 5 |
8) | Ameliyat sonrasındaki zamanı çok iyi yönetir ve sonraki ameliyat için tüm eksikleri tamamlar. | 5 |
9) | Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimin farkındadır, çevresiyle etkili iletişim yürütür. | 5 |
10) | Sorunları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır. | 5 |
11) | Bağımsız çalışma yürütebilir, sorumluluk ve karar almaya yatkınlık kazanır. | 5 |
12) | Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır. | 5 |
13) | Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 |
14) | Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. | 4 |
15) | Alanında edindiği bilgi ve becerileri girişimci anlayışla değerlendirir. | 5 |
16) | Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır. | 3 |
17) | Kültürel çeşitliliği evrensel değer olarak kabul eder. | 3 |
18) | Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir). |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 60 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Uygulama | 13 | 16 | 208 |
Rapor Teslimi | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 209 |