Dersin Amacı: |
Bu derste, medya okuryazarlığı nedir, dünyada medya okuryazarlığı, Türkiye’de medya okuryazarlığı, medya okuryazarlığı neden gereklidir? sorularına yanıt verilecektir. Bu derste öğrencilerin her türlü medya ortamından gelen enformasyonu eleştirel bir bakış açısı ile çözümlemesi ve analiz etmesi amaçlanmaktadır. Özellikle geleneksel medyadan yeni medyaya geçişle yaşanan dezenformasyon akışı karşısında eleştirel bir bakış açısıyla medya okuryazarlığı yetisinin öğrenciye kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders, iletişim sürecinin tanımlanması ve medya okuryazarlığının tanımlanması, medya okuryazarlığının farklı alanlarla olan ilişkisinin anlaşılması, Okur-yazarlık ve okuryazarlık, yirmi birinci yüzyılda medya okuryazarlığı nedir? Ne değildir?, medya okuryazarlığına ilişkin temel ilkeler ve medya okuryazarlığının kapsamı, medya okuryazarı olmak: medyayı okumak ve medyayı yazmak, medya okuryazarlığını önemli kılan başlıca koşullar, medya okuryazarlığı modelleri, medya okuryazarlığı ilkeleri, medya okuryazarlığında farklı kuram ve yaklaşımlar, medya okuryazarlığının gelişmesine katkıda bulunan önemli düşünürler, aktif birey, aktif izleyici, aktif öğrenci, medya eleştirisi ve eleştirel pedagoji, medya okuryazarlığı eğitiminde örnek ülke uygulamaları, Türkiye’de medya okuryazarlığı hareketi konuları üzerinde durulmaktadır. gibi konuları içermektedir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Ders hakkında genel bilgilendirme. |
|
2) |
İletişim sürecini tanımlama, Okur-yazarlık ve okuryazarlık |
|
3) |
Medya Okuryazarlığının tanımı, Avrupa Konseyi Yaşam Boyu Medya Okuryazarlığı hakkında Brüksel Deklarasyonu ve medya okuryazarlığı eğitiminin gerekliliği |
|
4) |
Medya okuryazarlığına ilişkin temel ilkeler ve medya okuryazarlığının kapsamı |
|
5) |
Literatürde okuryazarlık çeşitleri, medya okuryazarlığı ile ilgili okuryazarlık türlerinin tanımlanması, Görsel okuryazarlık, bilgi okuryazarlığı, elektronik okuryazarlık |
|
6) |
Medya okuryazarlığı beceri alanları |
|
7) |
Medya analizinde temel kavramlar |
|
8) |
Yarıyıl içi Sınavı |
|
9) |
Medya okuryazarlığını önemli kılan başlıca koşullar
|
|
10) |
Medya okuryazarlığını önemli kılan başlıca koşullar (devam) |
|
11) |
Medya okuryazarlığında farklı kuram ve yaklaşımlar,
Medya okuryazarlığı modelleri: James W. Potter’ın Bilişsel Medya Okuryazarlığı Modeli |
|
12) |
Rick Shepherd’in Eleştirel Medya Eğitimi Modeli, J. Francis Davis’in “Medya Eğitimi Modeli Programlarının Kuramsal Kökenleri” |
|
13) |
Medya okuryazarlığı ilkeleri |
|
14) |
Medya Okuryazarlığı Hareketinde Yedi Büyük Tartışma |
|
15) |
Türkiye’de medya okuryazarlığı hareketi |
|
16) |
Yarıyıl sonu sınavı |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Medya Okuryazarlığı Ders Notları ppt. (Prof.Dr. Neşe KARS TAYANÇ) |
Diğer Kaynaklar: |
Medya Okuryazarlığı, Editör: Elif Küçük Durur, Siyasal Kitabevi, 2016
John Fiske, İletişim Çalışmalarına Giriş, 1. Baskı, çev. Süleyman İrvan, İstanbul, Ark Kitapları, 1996
Noam Chomsky, Medya Gerçeği, İstanbul, Tümzamanlar Yayıncılık, 1993
Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si, İstanbul, İnkılap Kitabevi, 2014
Ed. H. Sayın, A. Altun, E. Orhon, N. Pembecioğlu, Dijital Çağın Okuryazar Bireyleri Proje Kitabı, Konya, MEB Yayınları, 2020. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Yeni medya ve iletişim alanının tarihsel gelişimi, kuramları ve kavramları hakkında bilgi sahibidir. |
1 |
2) |
Yeni medya ve iletişim alanının ilişkili olduğu psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir. |
5 |
3) |
Dijital içerik formatlarının ve yeni medya teknolojilerinin yapısal, teknik ve yönetsel özelliklerini bilir. |
1 |
4) |
Yeni medya okuryazarlığı hakkında bilgi sahibidir. |
5 |
5) |
Alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeleri bilir. |
4 |
6) |
İş hayatındaki uygulamalar, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir. |
1 |
7) |
Dijital medyada yaratıcı bir bakış açısıyla, etik ilkelere uygun içerik üretimi ve yönetim süreçlerini etkin bir şekilde gerçekleştirebilir. |
5 |
8) |
Eleştirel medya okuryazarlığı becerileri kazanır ve dijital platformları analiz eder. |
5 |
9) |
Multimedya içerik tasarımı ve görsel tasarım konularında uygulama becerisine sahiptir. |
1 |
10) |
Alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlarda, bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak veri analizleri yapabilir, teknolojiyi etkin kullanarak hem yerel hem de küresel düzeyde projeler geliştirebilir. |
2 |
11) |
En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir. |
1 |
12) |
Bireysel ya da ekip üyesi olarak, yeni medya ve iletişim alanı ile ilgili projeleri girişimci ve yenilikçi bir bakış açısıyla tasarlama, geliştirme, portfolyo haline getirme ve sunma yetkinliğine sahiptir. |
2 |
13) |
Dijital iletileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme ve çözümleme yetkinliğine sahiptir. |
5 |
14) |
Yeni medya ve iletişim alanında gerçekleştirdiği projelerde, insan hakları, kültürel çeşitlilik, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder. |
5 |