COMM103 Medya OkuryazarlığıKurumsal BilgilerAkademik Programlar Yeni Medya ve İletişimÖğrenciler İçin Bilgiler
Yeni Medya ve İletişim
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: COMM103
Ders İsmi: Medya Okuryazarlığı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Dilhan APAK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste, medya okuryazarlığı nedir, dünyada medya okuryazarlığı, Türkiye’de medya okuryazarlığı, medya okuryazarlığı neden gereklidir? sorularına yanıt verilecektir. Bu derste öğrencilerin her türlü medya ortamından gelen enformasyonu eleştirel bir bakış açısı ile çözümlemesi ve analiz etmesi amaçlanmaktadır. Özellikle geleneksel medyadan yeni medyaya geçişle yaşanan dezenformasyon akışı karşısında eleştirel bir bakış açısıyla medya okuryazarlığı yetisinin öğrenciye kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders, iletişim sürecinin tanımlanması ve medya okuryazarlığının tanımlanması, medya okuryazarlığının farklı alanlarla olan ilişkisinin anlaşılması, Okur-yazarlık ve okuryazarlık, yirmi birinci yüzyılda medya okuryazarlığı nedir? Ne değildir?, medya okuryazarlığına ilişkin temel ilkeler ve medya okuryazarlığının kapsamı, medya okuryazarı olmak: medyayı okumak ve medyayı yazmak, medya okuryazarlığını önemli kılan başlıca koşullar, medya okuryazarlığı modelleri, medya okuryazarlığı ilkeleri, medya okuryazarlığında farklı kuram ve yaklaşımlar, medya okuryazarlığının gelişmesine katkıda bulunan önemli düşünürler, aktif birey, aktif izleyici, aktif öğrenci, medya eleştirisi ve eleştirel pedagoji, medya okuryazarlığı eğitiminde örnek ülke uygulamaları, Türkiye’de medya okuryazarlığı hareketi konuları üzerinde durulmaktadır. gibi konuları içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler bu derste; medya mesajlarının bireyler üzerindeki etkisi hakkında bilgi sahibi olur.
2) Öğrenciler bu derste; medya mesajlarının toplumsal dönüşümle olan ilişkisini öğrenirler.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrenciler bu derste; medya okuryazarlığı kavramı hakkındaki bilgileri ışığında medya tarafından kendisine iletilen mesajları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir, konu hakkında etkileşimde bulunabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Öğrenciler bu derste; dezenformasyon, mezenformasyon, yalan haberlerin alt metinlerinin analiz edilme sürecini yönetebilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders hakkında genel bilgilendirme.
2) İletişim sürecini tanımlama, Okur-yazarlık ve okuryazarlık
3) Medya Okuryazarlığının tanımı, Avrupa Konseyi Yaşam Boyu Medya Okuryazarlığı hakkında Brüksel Deklarasyonu ve medya okuryazarlığı eğitiminin gerekliliği
4) Medya okuryazarlığına ilişkin temel ilkeler ve medya okuryazarlığının kapsamı
5) Literatürde okuryazarlık çeşitleri, medya okuryazarlığı ile ilgili okuryazarlık türlerinin tanımlanması, Görsel okuryazarlık, bilgi okuryazarlığı, elektronik okuryazarlık
6) Medya okuryazarlığı beceri alanları
7) Medya analizinde temel kavramlar
8) Yarıyıl içi Sınavı
9) Medya okuryazarlığını önemli kılan başlıca koşullar
10) Medya okuryazarlığını önemli kılan başlıca koşullar (devam)
11) Medya okuryazarlığında farklı kuram ve yaklaşımlar, Medya okuryazarlığı modelleri: James W. Potter’ın Bilişsel Medya Okuryazarlığı Modeli
12) Rick Shepherd’in Eleştirel Medya Eğitimi Modeli, J. Francis Davis’in “Medya Eğitimi Modeli Programlarının Kuramsal Kökenleri”
13) Medya okuryazarlığı ilkeleri
14) Medya Okuryazarlığı Hareketinde Yedi Büyük Tartışma
15) Türkiye’de medya okuryazarlığı hareketi
16) Yarıyıl sonu sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Medya Okuryazarlığı Ders Notları ppt. (Prof.Dr. Neşe KARS TAYANÇ)
Diğer Kaynaklar: Medya Okuryazarlığı, Editör: Elif Küçük Durur, Siyasal Kitabevi, 2016
John Fiske, İletişim Çalışmalarına Giriş, 1. Baskı, çev. Süleyman İrvan, İstanbul, Ark Kitapları, 1996
Noam Chomsky, Medya Gerçeği, İstanbul, Tümzamanlar Yayıncılık, 1993
Ünsal Oskay, İletişimin ABC’si, İstanbul, İnkılap Kitabevi, 2014
Ed. H. Sayın, A. Altun, E. Orhon, N. Pembecioğlu, Dijital Çağın Okuryazar Bireyleri Proje Kitabı, Konya, MEB Yayınları, 2020.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

2

4

Program Kazanımları
1) Yeni medya ve iletişim alanının tarihsel gelişimi, kuramları ve kavramları hakkında bilgi sahibidir.
2) Yeni medya ve iletişim alanının ilişkili olduğu psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir.
3) Dijital içerik formatlarının ve yeni medya teknolojilerinin yapısal, teknik ve yönetsel özelliklerini bilir.
4) Yeni medya okuryazarlığı hakkında bilgi sahibidir.
5) Alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeleri bilir.
6) İş hayatındaki uygulamalar, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir.
7) Dijital medyada yaratıcı bir bakış açısıyla, etik ilkelere uygun içerik üretimi ve yönetim süreçlerini etkin bir şekilde gerçekleştirebilir.
8) Eleştirel medya okuryazarlığı becerileri kazanır ve dijital platformları analiz eder.
9) Multimedya içerik tasarımı ve görsel tasarım konularında uygulama becerisine sahiptir.
10) Alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlarda, bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak veri analizleri yapabilir, teknolojiyi etkin kullanarak hem yerel hem de küresel düzeyde projeler geliştirebilir.
11) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir.
12) Bireysel ya da ekip üyesi olarak, yeni medya ve iletişim alanı ile ilgili projeleri girişimci ve yenilikçi bir bakış açısıyla tasarlama, geliştirme, portfolyo haline getirme ve sunma yetkinliğine sahiptir.
13) Dijital iletileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme ve çözümleme yetkinliğine sahiptir.
14) Yeni medya ve iletişim alanında gerçekleştirdiği projelerde, insan hakları, kültürel çeşitlilik, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yeni medya ve iletişim alanının tarihsel gelişimi, kuramları ve kavramları hakkında bilgi sahibidir. 1
2) Yeni medya ve iletişim alanının ilişkili olduğu psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi gibi sosyal, kültürel ve siyasal alanlar hakkında bilgi sahibidir. 5
3) Dijital içerik formatlarının ve yeni medya teknolojilerinin yapısal, teknik ve yönetsel özelliklerini bilir. 1
4) Yeni medya okuryazarlığı hakkında bilgi sahibidir. 5
5) Alanındaki ulusal ve uluslararası meslek örgütlerinin standartları, etik kodları ve alanla ilgili hukuki düzenlemeleri bilir. 4
6) İş hayatındaki uygulamalar, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibidir. 1
7) Dijital medyada yaratıcı bir bakış açısıyla, etik ilkelere uygun içerik üretimi ve yönetim süreçlerini etkin bir şekilde gerçekleştirebilir. 5
8) Eleştirel medya okuryazarlığı becerileri kazanır ve dijital platformları analiz eder. 5
9) Multimedya içerik tasarımı ve görsel tasarım konularında uygulama becerisine sahiptir. 1
10) Alanı ve ilişkili olduğu diğer alanlarda, bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak veri analizleri yapabilir, teknolojiyi etkin kullanarak hem yerel hem de küresel düzeyde projeler geliştirebilir. 2
11) En az bir yabancı dilde, alanı ile ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir. 1
12) Bireysel ya da ekip üyesi olarak, yeni medya ve iletişim alanı ile ilgili projeleri girişimci ve yenilikçi bir bakış açısıyla tasarlama, geliştirme, portfolyo haline getirme ve sunma yetkinliğine sahiptir. 2
13) Dijital iletileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme ve çözümleme yetkinliğine sahiptir. 5
14) Yeni medya ve iletişim alanında gerçekleştirdiği projelerde, insan hakları, kültürel çeşitlilik, çevre sorunları ve kamu yararı gibi konuları gözeterek, toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 95