Dersin Amacı: |
Bu ders, doğru ilacın doğru hastada, doğru zamanda, doğru dozda, doğru süreyle ve doğru uygulama yolu ile uygulanması bilincinin, sağlık teknikerlerine kazandırılmasını amaçlamaktadır. Ayrıca öğrencilerin “Akılcı İlaç Kullanımı” kavramını anlamasını ve “Akılcı İlaç Kullanımı” uygulamalarındaki rollerini öğrenmesini ve hayata geçirmesini hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği: |
Akılcı İlaç Kullanımı Tanımı, Tarihçesi ve Amacı, Akılcı İlaç Kullanımında Sorumluluk Sahibi Taraflar ve Sağlık Teknikerlerinin Rolü, Akılcı İlaç Kullanımında Türkiye ve Dünya’da Durum, Akılcı İlaç Kullanımı Bilincinin Oluşturulması ve Uygulanması için Yapılması Gerekenler, Uygun Olmayan İlaç Kullanımında Altta Yatan Nedenler ve İlaç Bağımlılığı, Akılcı İlaç Kullanımı Uygulamalarının Faydaları ve İlaç Atıklarının Yönetimi, Ağrı tedavisi ve NSAİ ilaçların akılcı kullanımı, Viral Enfeksiyonlarda Akılcı İlaç Kullanımı, Bakteri Enfeksiyonlarında Akılcı İlaç Kullanımı, Depresyon Hastalarında Akılcı İlaç Kullanımı, Kanser hastalarında akılcı ilaç kullanımı, Gebelerde ve bebeklerde akılcı ilaç kullanımı, Yaşlılarda akılcı ilaç kullanımı, Gıda Takviyeleri ve Bitkisel Ürünlerin Akılcı Kullanılması |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Akılcı İlaç Kullanımı Tanımı, Tarihçesi ve Amacı. |
|
2) |
Akılcı İlaç Kullanımında Sorumluluk Sahibi Taraflar ve Sağlık Teknikerlerinin Rolü |
|
3) |
Akılcı İlaç Kullanımında Türkiye ve Dünya’da Durum |
|
4) |
Akılcı İlaç Kullanımı Bilincinin Oluşturulması ve Uygulanması için Yapılması Gerekenler |
|
5) |
Uygun Olmayan İlaç Kullanımında Altta Yatan Nedenler ve İlaç Bağımlılığı |
|
6) |
Akılcı İlaç Kullanımı Uygulamalarının Faydaları ve İlaç Atıklarının Yönetimi |
|
7) |
Ağrı tedavisi ve NSAİ ilaçların akılcı kullanımı |
|
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
Viral Enfeksiyonlarda Akılcı İlaç Kullanımı |
|
10) |
Bakteri Enfeksiyonlarında Akılcı İlaç Kullanımı |
|
11) |
Depresyon Hastalarında Akılcı İlaç Kullanımı |
|
12) |
Kanser hastalarında akılcı ilaç kullanımı |
|
13) |
Gebelerde ve bebeklerde akılcı ilaç kullanımı |
|
14) |
Yaşlılarda akılcı ilaç kullanımı |
|
15) |
Gıda Takviyeleri ve Bitkisel Ürünlerin Akılcı Kullanılması |
|
16) |
Final Sınavı |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
|
Diğer Kaynaklar: |
Kayaalp, Oğuz. Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 13. Baskı. Ankara: Pelikan Yayınevi, 2021.
Kayaalp, Oğuz. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 10. Baskı. Ankara: Hacettepe-Taş Kitapçılık, 2002.
Mycek, Mary J., Harvey Richard A., Chample, Pamela C. Lippincott's Illustrated Rewiews Farmakoloji 2.Baskı. Çev. Pamir ATAGÜNDÜZ. İstanbul: Nobel Kitabevi, 1998.
Raffa, Robert B., Rawls, Scott M., Beyzarov, Elena Portyansky. Netter’in Resimli Farmakolojisi. Çev. Mehmet İşbir. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2007.
Şakul, Ayşe Arzu. Sağlık Bilimleri İçin Farmakoloji, İstanbul Tıp Kitabevleri, 2022. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Ameliyat odasını cerrahi işlem için hazırlar. |
|
2) |
Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olur. |
|
3) |
Ameliyat sonrası cerrahi aletleri ve diğer malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirir. |
|
4) |
Hasta ve yakınlarına bilgi aktarabilir düzeyde konusuna hakim olur. |
|
5) |
Servis hemşiresi ile hasta hakkında bilgi alışverişini sağlar. |
|
6) |
İçinde bulunduğu ekibin veya işletmenin hedefleriyle uyum içinde çalışır. |
|
7) |
Cerrahi hastalıkları ve bu hastalıklara ilişkin gerekli prosedürleri bilir. |
|
8) |
Ameliyat sonrasındaki zamanı çok iyi yönetir ve sonraki ameliyat için tüm eksikleri tamamlar. |
|
9) |
Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimin farkındadır, çevresiyle etkili iletişim yürütür. |
|
10) |
Sorunları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır. |
|
11) |
Bağımsız çalışma yürütebilir, sorumluluk ve karar almaya yatkınlık kazanır. |
|
12) |
Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır. |
|
13) |
Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|
14) |
Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. |
3 |
15) |
Alanında edindiği bilgi ve becerileri girişimci anlayışla değerlendirir. |
|
16) |
Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır. |
|
17) |
Kültürel çeşitliliği evrensel değer olarak kabul eder. |
|
18) |
Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir). |
|