VSHS122 İlk ve Acil Yardım AlgoritmalarıKurumsal BilgilerAkademik Programlar Ameliyathane HizmetleriÖğrenciler İçin Bilgiler
Ameliyathane Hizmetleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: VSHS122
Ders İsmi: İlk ve Acil Yardım Algoritmaları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. Rukiye KÖKKIZ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Hastane öncesi acil sağlık hizmetlerinde tıbbi ve travmatik vakalarda acil olgu yönetiminde algoritmaları öğrenmek.
Dersin İçeriği: Şok algoritmaları, ileri yaşam desteği algoritması, krup-astım algoritması, ventriküler taşikardi algoritması, bradikardi ve kardiyojenik şok algoritmaları, spinal immobilizasyon, kafa travmalı hastaya yaklaşım algoritması, nöbet ve yanık algoritmaları, hipotermi ve inmeli hastaya yaklaşım algoritmaları, diyabetik acil ve akut koroner sendromlu hastaya yaklaşım algoritmaları, şoklanabilir ritim ve nabızsız vt algoritmaları, şoklamaz ritim ve NEA algoritmaları, Start triaj ve crush sendrom algoritmaları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Septik şok, anaflaktik şok, hipovolemik şok ve kardiyojenik şok algoritmalarını bilir.
2) İleri yaşam, akut koroner sendromlu hastaya yaklaşım, krup ve astım algoritmalarını bilir.
3) Şoklanabilir ve şoklanamaz ritim algoritmalarını bilir.
4) Spinal immobilizasyon, inmeli hasta, kafa travmalı hastaya yaklaşım ve hipotermi algoritmalarını bilir.
5) Start triaj, crush sendrom ve diyabetik acil algoritmalarını bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma ve ders içeriğinin tanıtılması Öğretim üyesi ders notları ve kaynakları
2) Septik şok, anaflaktik şok ve hipovolemik şok algoritmaları Öğretim üyesi ders notları ve kaynakları
3) İleri yaşam desteği algoritması Öğretim üyesi ders notları ve kaynakları
4) Krup ve astım algoritmaları Öğretim üyesi ders notları ve kaynakları
5) Ventriküler taşikardi, bradikardi ve kardiyojenik şok algoritmaları Öğretim üyesi ders notları ve kaynakları
6) Spinal immobilizasyon ve kafa travmalı hastaya yaklaşım algoritmaları Öğretim üyesi ders notları ve kaynakları
7) Nöbet ve yanık algoritmaları Öğretim üyesi ders notları ve kaynakları
8) Vize sınavı Öğretim üyesi ders notları ve kaynakları
9) Hipotermi ve inmeli hastaya yaklaşım algoritmaları Öğretim üyesi ders notları ve kaynakları
10) Diabetik acil ve akut koroner sendromlu hastaya yaklaşım algoritmaları Öğretim üyesi ders notları ve kaynakları
11) Şoklanır ritim ve Nabızsız VT algoritmaları Öğretim üyesi ders notları ve kaynakları
12) Şoklanamaz ritim ve NEA algoritmaları Öğretim üyesi ders notları ve kaynakları
13) Start triaj ve Crush Sendrom algoritmaları Öğretim üyesi ders notları ve kaynakları
14) Vaka çalışması Öğretim üyesi ders notları ve kaynakları
15) Vaka çalışması Öğretim üyesi ders notları ve kaynakları
16) Final Sınavı Öğretim üyesi ders notları ve kaynakları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim üyesi ders notları
Diğer Kaynaklar: https://istanbulavrupaiasb.saglik.gov.tr/TR-270084/algoritmalar.html

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Ameliyat odasını cerrahi işlem için hazırlar.
2) Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olur.
3) Ameliyat sonrası cerrahi aletleri ve diğer malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirir.
4) Hasta ve yakınlarına bilgi aktarabilir düzeyde konusuna hakim olur.
5) Servis hemşiresi ile hasta hakkında bilgi alışverişini sağlar.
6) İçinde bulunduğu ekibin veya işletmenin hedefleriyle uyum içinde çalışır.
7) Cerrahi hastalıkları ve bu hastalıklara ilişkin gerekli prosedürleri bilir.
8) Ameliyat sonrasındaki zamanı çok iyi yönetir ve sonraki ameliyat için tüm eksikleri tamamlar.
9) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimin farkındadır, çevresiyle etkili iletişim yürütür.
10) Sorunları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır.
11) Bağımsız çalışma yürütebilir, sorumluluk ve karar almaya yatkınlık kazanır.
12) Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır.
13) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
15) Alanında edindiği bilgi ve becerileri girişimci anlayışla değerlendirir.
16) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır.
17) Kültürel çeşitliliği evrensel değer olarak kabul eder.
18) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ameliyat odasını cerrahi işlem için hazırlar.
2) Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olur.
3) Ameliyat sonrası cerrahi aletleri ve diğer malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirir.
4) Hasta ve yakınlarına bilgi aktarabilir düzeyde konusuna hakim olur.
5) Servis hemşiresi ile hasta hakkında bilgi alışverişini sağlar.
6) İçinde bulunduğu ekibin veya işletmenin hedefleriyle uyum içinde çalışır.
7) Cerrahi hastalıkları ve bu hastalıklara ilişkin gerekli prosedürleri bilir.
8) Ameliyat sonrasındaki zamanı çok iyi yönetir ve sonraki ameliyat için tüm eksikleri tamamlar.
9) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimin farkındadır, çevresiyle etkili iletişim yürütür.
10) Sorunları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır.
11) Bağımsız çalışma yürütebilir, sorumluluk ve karar almaya yatkınlık kazanır.
12) Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır.
13) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. 2
15) Alanında edindiği bilgi ve becerileri girişimci anlayışla değerlendirir. 2
16) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır.
17) Kültürel çeşitliliği evrensel değer olarak kabul eder.
18) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Grup çalışması ve ödevi
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma
Sosyal Faaliyet

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama
Grup Projesi
Sunum
Akran Değerlendirmesi
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 50
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 25
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 75
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 25
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 2 26
Sunum / Seminer 14 2 28
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 86