ORS213 Temel AnesteziKurumsal BilgilerAkademik Programlar Ameliyathane HizmetleriÖğrenciler İçin Bilgiler
Ameliyathane Hizmetleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ORS213
Ders İsmi: Temel Anestezi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Melis Merve ÇETİNKAYA
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; anestezi ile ilgili temel kavramlar, anestezi terminolojisi, anestezi pratiğinin güncel uygulamaları, güvenli anestezi uygulama prensipleri, ameliyathane işleyişi ve anestezi uygulamaları basamaklarının öğretilmesidir.
Dersin İçeriği: Anesteziye giriş, Solunum Sistemi, Dolaşım Sistemi, Anestezi öncesi değerlendirme, Monitörizasyon, Monitörizasyon, Havayolu kontrolü, Alternatif havayolu yöntemleri, Genel anestezi, idame, izlenme, Sıvı-elektrolit dengesi, Asit-baz dengesi, Temel yaşam desteği ve ileri yaşam desteği, Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu, Anestezide Formlar ve Dökümantasyon

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler anestezinin temel ilkelerini ve tarihçesini açıklar.
2) Öğrenciler solunum sisteminin anatomisini ve fizyolojisini açıklar.
3) Öğrenciler dolaşım sisteminin yapı ve işlevlerini açıklar.
4) Öğrenciler hastaların anestezi öncesi değerlendirme süreçlerini bilir.
5) Öğrenciler anestezi sırasında monitörizasyon tekniklerini bilir.
6) Öğrenciler genel anestezi uygulama adımlarını açıklar.
7) Öğrenciler anestezi idamesinin önemini ve yöntemlerini belirtir.
8) Öğrenciler anestezi sonrası hasta izleme tekniklerini bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Öğrenciler kan ve kan ürünleri transfüzyonunun kurallarını ve uygulamalarını açıklar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı- Anesteziye giriş Öğretim Elemanı Ders Notları
2) Solunum Sistemi Öğretim Elemanı Ders Notları
3) Dolaşım Sistemi Öğretim Elemanı Ders Notları
4) Anestezi öncesi değerlendirme Öğretim Elemanı Ders Notları
5) Monitörizasyon Öğretim Elemanı Ders Notları
6) Havayolu kontrolü Öğretim Elemanı Ders Notları
7) Alternatif havayolu yöntemleri Öğretim Elemanı Ders Notları
8) Ara Sınav
9) Genel anestezi, idame, izlenme-1 Öğretim Elemanı Ders Notları
10) Genel anestezi, idame, izlenme-2 Öğretim Elemanı Ders Notları
11) Sıvı-elektrolit dengesi Öğretim Elemanı Ders Notları
12) Asit-baz dengesi Öğretim Elemanı Ders Notları
13) Temel yaşam desteği ve ileri yaşam desteği Öğretim Elemanı Ders Notları
14) Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu Öğretim Elemanı Ders Notları
15) Anestezide Formlar ve Dökümantasyon Öğretim Elemanı Ders Notları
16) Yarıyıl Sonu Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim Elemanı Ders Notları
Diğer Kaynaklar: Teknisyen ve Teknikerlere Yönelik Anestezi Kitabı, Prof. Dr. Nurçin Güldaş, Nobel Akademik Yayıncılık
Sağlık Okulları ve Anestezi Teknikerleri İçin Temel Kitap, Pervin Sutaş Bozkurt, Ziya Salihoğlu, Nobel Tıp Kitapevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Ameliyat odasını cerrahi işlem için hazırlar.
2) Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olur.
3) Ameliyat sonrası cerrahi aletleri ve diğer malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirir.
4) Hasta ve yakınlarına bilgi aktarabilir düzeyde konusuna hakim olur.
5) Servis hemşiresi ile hasta hakkında bilgi alışverişini sağlar.
6) İçinde bulunduğu ekibin veya işletmenin hedefleriyle uyum içinde çalışır.
7) Cerrahi hastalıkları ve bu hastalıklara ilişkin gerekli prosedürleri bilir.
8) Ameliyat sonrasındaki zamanı çok iyi yönetir ve sonraki ameliyat için tüm eksikleri tamamlar.
9) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimin farkındadır, çevresiyle etkili iletişim yürütür.
10) Sorunları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır.
11) Bağımsız çalışma yürütebilir, sorumluluk ve karar almaya yatkınlık kazanır.
12) Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır.
13) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
15) Alanında edindiği bilgi ve becerileri girişimci anlayışla değerlendirir.
16) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır.
17) Kültürel çeşitliliği evrensel değer olarak kabul eder.
18) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ameliyat odasını cerrahi işlem için hazırlar. 5
2) Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olur. 5
3) Ameliyat sonrası cerrahi aletleri ve diğer malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirir.
4) Hasta ve yakınlarına bilgi aktarabilir düzeyde konusuna hakim olur. 3
5) Servis hemşiresi ile hasta hakkında bilgi alışverişini sağlar. 3
6) İçinde bulunduğu ekibin veya işletmenin hedefleriyle uyum içinde çalışır. 2
7) Cerrahi hastalıkları ve bu hastalıklara ilişkin gerekli prosedürleri bilir.
8) Ameliyat sonrasındaki zamanı çok iyi yönetir ve sonraki ameliyat için tüm eksikleri tamamlar. 3
9) Yazılı, sözlü, görsel iletişim ve etkileşimin farkındadır, çevresiyle etkili iletişim yürütür. 4
10) Sorunları çözümleme, değerlendirme, eleştirme, görüş ve çözüm önerme yetkinliği kazanır. 4
11) Bağımsız çalışma yürütebilir, sorumluluk ve karar almaya yatkınlık kazanır. 4
12) Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır. 4
13) Dijital dönüşümü takip eder, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
15) Alanında edindiği bilgi ve becerileri girişimci anlayışla değerlendirir. 2
16) Sosyal haklar, etik ve sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanır. 2
17) Kültürel çeşitliliği evrensel değer olarak kabul eder.
18) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 128