PHS102 İlaç Şekilleri ve TeknolojisiKurumsal BilgilerAkademik Programlar Eczane HizmetleriÖğrenciler İçin Bilgiler
Eczane Hizmetleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PHS102
Ders İsmi: İlaç Şekilleri ve Teknolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Aygül KÖSEOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İlaçların dozaj şekillerini öğrenmek, katı ve sıvı farmasötik şekilleri tanımlamak, bu farmasötik şekiller arasındaki farkları bilmek ve hazırlanışları hakkında genel bilgi sahibi olmak.
Dersin İçeriği: Farmakopeler, ölçü ve birimler, reçete bilgisi, çözelti formundaki ilaç şekilleri, emülsiyonlar, yarı katı ilaç şekilleri, supozituvarlar, ambalaj materyali, pansuman gereçleri, cerrahi malzemeler, Steril ve katı ilaç şekilleri, tanımı ve kullanışları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İlaçların dozaj şekillerini bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Katı ve sıvı farmasötik şekilleri tanımlar.
2) Ölçü ve birimler hakkında bilgi sahibi olur.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Katı ve sıvı farmasötik şekillerin kullanımında dikkat edilecek hususları hastaya anlatabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Farmasötik İlaç Şekilleri-Giriş Öğretim üyesi ders notları
2) Sıvı farmasötik şekilleri – I / Tanımlar Öğretim üyesi ders notları
3) Sıvı farmasötik şekiller – II / Teknolojisi Öğretim üyesi ders notları
4) Yarı-katı farmasötik şekiller – I / Tanımlar Öğretim üyesi ders notları
5) Yarı-katı farmasötik şekiller – II / Teknolojisi Öğretim üyesi ders notları
6) Aerosoller-Tanımlar Öğretim üyesi ders notları
7) Aerosoller –Teknolojisi Öğretim üyesi ders notları
8) Yarıyıl içi sınavları Öğretim üyesi ders notları
9) Katı farmasötik şekiller-I /Tanımlar Öğretim üyesi ders notları
10) Katı farmasötik şekiller-II /Teknolojisi Öğretim üyesi ders notları
11) Sıvı ve yarı-katı ilaç şekillerine ilişkin örnekler-I Öğretim üyesi ders notları
12) Sıvı ve yarı-katı ilaç şekillerine ilişkin örnekler-II Öğretim üyesi ders notları
13) Majistral reçete okuma ve hazırlama prensipleri-I Öğretim üyesi ders notları
14) Majistral reçete -okuma ve hazırlama prensipleri-II Öğretim üyesi ders notları
15) Majistral reçete -okuma ve hazırlama prensipleri-III Öğretim üyesi ders notları
16) Yarıyıl sonu sınavları Öğretim üyesi ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim üyesi ders notları / Lecturer notes
Diğer Kaynaklar: Modern Farmasötik Teknoloji, Türk Eczacıları Birliği, e-kitap
http://e-kutuphane.teb.org.tr/arsiv.php?anabelge_no=420

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

3

Program Kazanımları
1) Mesleki terminolojiyi bilir.
2) Eczacı sorumluluğunda, reçeteli ve reçetesiz ilaç, tıbbı ürünler, kozmetik müstahzar, tıbbı malzeme ve sağlıkla ilgili diğer ürünlerin temininde, saklanmasında ve sunulmasında yer alır.
3) Sağlık hizmetinin eksiksiz verilebilmesi için kodeks, farmakope ve formüler gibi mesleki başvuru kitaplarını bilir ve faydalanabilir.
4) Reçete okumayı, hazırlamayı ve sunumunu eksiksiz yerine getirebilir.
5) Alanıyla ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek meslektaşları, hastaları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin ve sağlıklı iletişim kurar.
6) Ayrı tutulması gereken toksik ilaçları ve bu dolapların nasıl düzenlendiğini bilir.
7) İlaçların eczanelerde raflara dizilme düzenlerini (alfabetik düzen, farmakolojik düzen gibi), ilaç ve diğer ürünlerin yerleşim sistematiğini bilir.
8) Eczanelerin Sağlık Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumu ile ilişkilerini bilir ve bu kurallara göre gerekli işlemlerin yapılmasını sağlar.
9) Bilgisayar kullanımını, reçete giriş sistemlerini ve bilgisayar-destekli uygulamaları bilir.
10) İlaç ve tıbbi malzemelerin stok ve son kullanma tarih kontrolünü yaparak kullanım süresi sonuna yaklaşan ilaçlarla ilgili önlemleri bilir.
11) Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır.
12) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
13) Özel reçetelere (mor, turuncu, kırmızı ve yeşil reçeteler gibi) yazılması gereken ilaçları ve bu reçetelerle ilgili işlemleri bilir.
14) Acil durumlarda kullanılan ilaç, tıbbi malzeme ve antidotları bilir.
15) Majistral preparat hazırlayabilir.
16) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki terminolojiyi bilir. 5
2) Eczacı sorumluluğunda, reçeteli ve reçetesiz ilaç, tıbbı ürünler, kozmetik müstahzar, tıbbı malzeme ve sağlıkla ilgili diğer ürünlerin temininde, saklanmasında ve sunulmasında yer alır. 5
3) Sağlık hizmetinin eksiksiz verilebilmesi için kodeks, farmakope ve formüler gibi mesleki başvuru kitaplarını bilir ve faydalanabilir. 5
4) Reçete okumayı, hazırlamayı ve sunumunu eksiksiz yerine getirebilir.
5) Alanıyla ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek meslektaşları, hastaları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin ve sağlıklı iletişim kurar.
6) Ayrı tutulması gereken toksik ilaçları ve bu dolapların nasıl düzenlendiğini bilir.
7) İlaçların eczanelerde raflara dizilme düzenlerini (alfabetik düzen, farmakolojik düzen gibi), ilaç ve diğer ürünlerin yerleşim sistematiğini bilir.
8) Eczanelerin Sağlık Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumu ile ilişkilerini bilir ve bu kurallara göre gerekli işlemlerin yapılmasını sağlar.
9) Bilgisayar kullanımını, reçete giriş sistemlerini ve bilgisayar-destekli uygulamaları bilir.
10) İlaç ve tıbbi malzemelerin stok ve son kullanma tarih kontrolünü yaparak kullanım süresi sonuna yaklaşan ilaçlarla ilgili önlemleri bilir.
11) Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır.
12) Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir.
13) Özel reçetelere (mor, turuncu, kırmızı ve yeşil reçeteler gibi) yazılması gereken ilaçları ve bu reçetelerle ilgili işlemleri bilir.
14) Acil durumlarda kullanılan ilaç, tıbbi malzeme ve antidotları bilir.
15) Majistral preparat hazırlayabilir. 5
16) Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir).

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Individual study and homework
Ders
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 0
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 56
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 104