Dersin Amacı: |
İlaçların dozaj şekillerini öğrenmek, katı ve sıvı farmasötik şekilleri tanımlamak, bu farmasötik şekiller arasındaki farkları bilmek ve hazırlanışları hakkında genel bilgi sahibi olmak. |
Dersin İçeriği: |
Farmakopeler, ölçü ve birimler, reçete bilgisi, çözelti formundaki ilaç şekilleri, emülsiyonlar, yarı katı ilaç şekilleri, supozituvarlar, ambalaj materyali, pansuman gereçleri, cerrahi malzemeler, Steril ve katı ilaç şekilleri, tanımı ve kullanışları. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Farmasötik İlaç Şekilleri-Giriş |
Öğretim üyesi ders notları
|
2) |
Sıvı farmasötik şekilleri – I / Tanımlar |
Öğretim üyesi ders notları
|
3) |
Sıvı farmasötik şekiller – II / Teknolojisi |
Öğretim üyesi ders notları
|
4) |
Yarı-katı farmasötik şekiller – I / Tanımlar |
Öğretim üyesi ders notları
|
5) |
Yarı-katı farmasötik şekiller – II / Teknolojisi |
Öğretim üyesi ders notları
|
6) |
Aerosoller-Tanımlar |
Öğretim üyesi ders notları
|
7) |
Aerosoller –Teknolojisi |
Öğretim üyesi ders notları
|
8) |
Yarıyıl içi sınavları |
Öğretim üyesi ders notları
|
9) |
Katı farmasötik şekiller-I /Tanımlar |
Öğretim üyesi ders notları
|
10) |
Katı farmasötik şekiller-II /Teknolojisi |
Öğretim üyesi ders notları
|
11) |
Sıvı ve yarı-katı ilaç şekillerine ilişkin örnekler-I
|
Öğretim üyesi ders notları
|
12) |
Sıvı ve yarı-katı ilaç şekillerine ilişkin örnekler-II |
Öğretim üyesi ders notları
|
13) |
Majistral reçete okuma ve hazırlama prensipleri-I
|
Öğretim üyesi ders notları
|
14) |
Majistral reçete -okuma ve hazırlama prensipleri-II |
Öğretim üyesi ders notları
|
15) |
Majistral reçete -okuma ve hazırlama prensipleri-III |
Öğretim üyesi ders notları |
16) |
Yarıyıl sonu sınavları |
Öğretim üyesi ders notları
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Mesleki terminolojiyi bilir. |
5 |
2) |
Eczacı sorumluluğunda, reçeteli ve reçetesiz ilaç, tıbbı ürünler, kozmetik müstahzar, tıbbı malzeme ve sağlıkla ilgili diğer ürünlerin temininde, saklanmasında ve sunulmasında yer alır. |
5 |
3) |
Sağlık hizmetinin eksiksiz verilebilmesi için kodeks, farmakope ve formüler gibi mesleki başvuru kitaplarını bilir ve faydalanabilir. |
5 |
4) |
Reçete okumayı, hazırlamayı ve sunumunu eksiksiz yerine getirebilir. |
|
5) |
Alanıyla ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek meslektaşları, hastaları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin ve sağlıklı iletişim kurar. |
|
6) |
Ayrı tutulması gereken toksik ilaçları ve bu dolapların nasıl düzenlendiğini bilir. |
|
7) |
İlaçların eczanelerde raflara dizilme düzenlerini (alfabetik düzen, farmakolojik düzen gibi), ilaç ve diğer ürünlerin yerleşim sistematiğini bilir. |
|
8) |
Eczanelerin Sağlık Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumu ile ilişkilerini bilir ve bu kurallara göre gerekli işlemlerin yapılmasını sağlar. |
|
9) |
Bilgisayar kullanımını, reçete giriş sistemlerini ve bilgisayar-destekli uygulamaları bilir. |
|
10) |
İlaç ve tıbbi malzemelerin stok ve son kullanma tarih kontrolünü yaparak kullanım süresi sonuna yaklaşan ilaçlarla ilgili önlemleri bilir. |
|
11) |
Birlikte çalışmayı bilir, ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk almaya yatkınlık kazanır. |
|
12) |
Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır, kişisel ve sosyal öğrenmesini yönetir. |
|
13) |
Özel reçetelere (mor, turuncu, kırmızı ve yeşil reçeteler gibi) yazılması gereken ilaçları ve bu reçetelerle ilgili işlemleri bilir. |
|
14) |
Acil durumlarda kullanılan ilaç, tıbbi malzeme ve antidotları bilir. |
|
15) |
Majistral preparat hazırlayabilir. |
5 |
16) |
Avrupa Dil Çerçevesinde en az A2 düzeyinde İngilizce dilinde iletişim yetkinliği kazanır (Öğretim dili İngilizce programlar için İngilizce dilinde iletişim yetkinliği en az B1 düzeyidir). |
|